اقتصادیخبر اول

پاکستان برای کاهش بحران اقتصادی دست به دامن امارات شد

با شدت گرفتن بحران اقتصادی در پاکستان، این کشور دست به دامن امارات برای دریافت چند میلیارد دلار وام شده است.

میدل ایست نیوز: با شدت گرفتن بحران اقتصادی در پاکستان، این کشور دست به دامن امارات برای دریافت چند میلیارد دلار وام شده است.

به گزارش «الجزیره»، در صورت قطعی شدن توافقات با امارات، دولت پاکستان  که به شدت نیازمند ارز خارجی است، می‌تواند تا حد زیادی نیازهای خود در این باره را برطرف کند.

منابع بلندپایه پاکستانی تأکید کرده‌اند که امارات پرداخت این وام را مشروط به دستیابی به 10-12 درصد سهام شرکت‌های دولتی پاکستانی و انتقال مالکیت آنها به صندوق ثروت حاکمیتی امارات کرده است.

به گفته این منابع، پاکستان ضمن موافقت با این شرط، خواستار گنجاندن بندی شده که به موجب آن پاکستان بتواند بعد از مدتی مشخص دوباره این سهام را خریداری کند.

در این راستا، «محمد زبیر خان»، وزیر بازرگانی سابق پاکستان، تأکید کرد که روشن نیست این توافق یک وام اماراتی است یا سرمایه‌گذاری این کشور در شرکت‌های دولتی پاکستان و افزود که امارات در پی دستیابی به سهام شرکت‌های مهمی است که عملکرد بسیار خوبی دارند و در صدد سرمایه‌گذاری در پروژه‌های خارجی هستند.

منابع پاکستانی تأکید کرده‌اند که سهامی که امارات در پی خرید آنهاست به شرکت‌های نفتی و گازی و تولید سیمان و شرکت‌های حمل و نقل و خطوط هوایی و بانک ملی پاکستان و شرکت ارتباطات پاکستان مربوط می‌شود.

نشریه پاکستانی «اکسپرس تریبیون» تأکید کرد که «شهباز شریف»، نخست‌وزیر پاکستان، در سفر ماه آوریل خود به امارات این مسئله را با سران امارات مطرح کرده است.

بر اساس این گزارش، امارات این بار تأکید کرده که حاضر به پرداخت وام نیست چون پاکستان هنوز نتوانسته وام 2 میلیارد دلاری از امارات را که در سال 2019 دریافت کرد تأدیه کند.

با این همه، به موجب قوانین سازمان خصوصی‌سازی پاکستان هرگونه فروش سهام شرکت‌ها در این کشور به صورت مذاکره‌ای و غیر رقابتی ممنوع است و بدین ترتیب، برای دستیابی امارات به سهام این شرکت‌ها قوانین و اقدامات خاصی لازم است.

پاکستان بعد از سریلانکا، از بدهکارترین کشورهای آسیایی است و بر اساس اطلاعات مرکز انگلیسی CIEC، مجموع بدهی‌هایش تا مارس 2022 به 128 میلیارد دلار رسیده است.

در این میان، 9.3 میلیارد دلار از این بدهی‌ها متعلق به صندوق بین‌المللی پول بوده که در ماه مارس کنونی به 17.7 میلیارد دلار رسیده، ضمن آنکه قرار است پاکستان 2 میلیارد دلار دیگر نیز از این صندوق دریافت کند.

پاکستان همچنین حدود 9 میلیارد دلار بدهی به چین دارد که نتوانسته هیچ بخشی از آنها را در سال جاری تأدیه کند.

این کشور همچنین 2 میلیارد دلار بدهی به امارات  و 4.2 میلیارد دلار بدهی به عربستان دارد.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا