خبر اولسیاسی

عراق در پی استفاده از باران مصنوعی برای مبارزه با ریزگردها

وزیر محیط زیست عراق خبر داد که این کشور با جدیت در پی استفاده از فناوری‌های نوین «باران مصنوعی» برای مبارزه با کم‌آبی و تغییرات اقلیمی است.

میدل ایست نیوز: وزیر محیط زیست عراق خبر داد که این کشور با جدیت در پی استفاده از فناوری‌های نوین «باران مصنوعی» برای مبارزه با کم‌آبی و تغییرات اقلیمی است.

«جاسم الفلاحی»، وزیر محیط زیست عراق، در گفت‌وگو با نشریه رسمی «الصباح» گفت که استفاده از فناوری‌های بارورسازی ابرها یا باران مصنوعی از مسائلی است که بسیاری کشورها برای مبارزه با تغییرات اقلیمی مانند بیابان زایی و گرد و غبار از آن استفاده می‌کنند.

وی افزود که بسیاری از کشورهای جهان تحقیقات گسترده‌ای در این باره کرده‌اند و عراق از نخستین کشورهایی بوده که از این فناوری استفاده کرده هرچند هنوز برای بررسی فایده داشتن این کار زمان لازم است.

الفلاحی تأکید کرد که بسیاری کشورها از این تجربه نه به عنوان یک کار روزمره بلکه به عنوان یک پروژه تحقیقاتی و آزمایشی در مقطع مشخص استفاده کرده‌اند.

وی افزود که اداره جنگل‌ها و مبارزه با بیابان‌زایی در وزارت کشاورزی عراق هنوز به فناوری لازم برای استفاده کامل و مداوم از باران مصنوعی نرسیده چون چنین چیزی شرایط مشخص جوی و نسبت مشخصی از رطوبت را لازم می‌آورد که همگی نیاز به مطالعات دقیق دارد.

وزیر محیط زیست عراق گفت که تبدیل این موضوع به یک تجربه عمومی نیازمند پیشرفته‌شدن فناوری‌هاست و افزود که عراق با جدیت مطالعات جاری در این عرصه را پیگیری می‌کند تا بتواند از این روش در آینده بیشترین بهره‌برداری را کند.

در این راستا، «حیدر محمد عبدالحمید»، کارشناس مهندسی محیط زیست، تأکید کرد که بارورسازی ابرها روش‌های متعددی دارد که یکی از روش‌های قدیمی آن استفاده از یدید نقره و تزریق آن در ابراهاست که برای عملی شدن آن به 40 درصد رطوبت نیاز است.

به گفته عبدالحمید، روش‌های جدید، یونیزه کردن ذرات غبار در هواست که در کشورهای عربی همسایه عراق موفق بوده و عراق نیز امکانات لازم برای موفقیت در این تجربه را دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا