خبر اولسیاسی

رسانه عراقی: بغداد آماده نشست ایران و عربستان برای اعلام بازگشت روابط دوجانبه می‌شود

رسانه عراقی "المدی" در گزارشی اعلام کرد که بغداد خود را برای میزبانی از یک نشست مهم بین عربستان و ایران برای اعلام بازگشت روابط میان ریاض و تهران، آماده می‌کند.

میدل ایست نیوز: رسانه عراقی “المدی” در گزارشی اعلام کرد که بغداد قصد دارد میزبان یک نشست مهم بین عربستان و ایران باشد که پیش‌بینی می‌شود در این نشست بازگشت روابط میان ریاض و تهران پس از سال‌ها قطع روابط نیز اعلام شود.

عمر الفایز، عضو کمیته روابط خارجی در مجلس عراق در گفت‌وگو با پایگاه المدی، گفت که میانجیگری عراق میان عربستان و ایران در چارچوب نزدیک کردن دیدگاه‌های دو کشور به یکدیگر و ارسال پیام‌های مثبت به جهان انجام شد.

الفایز با بیان اینکه عراق در نزدیک کردن دیدگاه‌های عربستان و ایران و تقویت روابط آنها موفق عمل کرده، از برگزاری قریب الوقوع نشستی مستقیم در سطح بالا میان تهران و ریاض در عراق خبر داد.

این نماینده مجلس عراق خاطرنشان کرد که تنش زدایی در روابط میان ایران و عربستان بر منطقه تاثیر مثبت می‌گذارد و همگان می‌دانند که عراق به محلی برای تصفیه حساب طرف‌های مختلف تبدیل شده و از قطع روابط میان عربستان و ایران آسیب دیده است.

چندی قبل نیز مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق برای ایجاد زمینه لازم برای بهبود روابط میان عربستان و ایران به جده و تهران سفر و با مقامات عالیرتبه دو کشور دیدار کرد.

عراق تاکنون میزبان 5 دور از مذاکرات میان مسئولان ایرانی و عربستانی با هدف عادی سازی روابط دو طرف پس از قطع روابط تهران و ریاض در سال 2016 بوده است.

یک منبع دولتی عراق نیز در گفت‌وگو با المدی گفت که مرحله نشست‌های امنیتی میان عربستان و ایران به پایان رسیده است و امروز ما به مرحله برگزاری نشست‌های دیپلماتیک رسیده‌ایم و پیش‌بینی می‌شود که وزرای امور خارجه ایران و عربستان با حضور در بغداد بازگشت روابط دو کشور را به طور رسمی اعلام کنند.

علی البیدر، تحلیلگر سیاسی نیز در گفت‌وگو با المدی گفت که نزدیک شدن ایران و عربستان در یک لحظه اتفاق نیفتاده بلکه در نتیجه تلاش‌های بیش از یک ساله عراق با میانجیگری نخست وزیر و وزیر خارجه عراق رخ داده است.

البدر افزود که اگر مراکز تصمیم‌گیری در عراق، نقش این کشور را بهبود ببخشند، عراق می‌تواند از رابطه قومیتی با عربستان و نزدیکی مذهبی با ایران بهره‌برداری لازم را بکند.

اما سعدون الساعدی، استاد روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با المدی، بازگشت روابط عربستان و ایران را با توجه به مسائل باقیمانده در سطح منطقه، با چالش‌های بسیار ارزیابی کرد.

وی افزود که مانع اول برای روابط ریاض و تهران، نبود مذاکرات مستقیم با امریکا در خصوص پرونده هسته‌ای است.

این استاد روابط بین‌الملل خاطرنشان کرد که ایران همواره در ستیزی همیشگی با امریکاست و این کشور همپیمان استراتژیک عربستان محسوب می‌شود و از این رو مشکلات همچنان پابرجاست.

الساعدی همچنین گفت که این احتمال وجود دارد که بغداد به زودی میزبان دو هیئت از عربستان و ایران، با هدف احیای روابط دو کشور باشد، هرچند تا کنون این موضوع قطعی نشده است.

 

منبع
المدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا