خبر اولمقالاتنگاه خاورمیانه

تجارت گسترده ایران و امارات بی‌اعتنا به تحریم‌ها

مصرف کنندگان با زیرساخت های لجستیکی تازه ای که از خلیج فارس می گذرد، تحریم ها را دور می زنند.

نویسنده: بنویت فاکون

میدل ایست نیوز: تحریم های واشنگتن علیه تهران، مانع از واردات بسیاری از برندهای آمریکایی و اروپایی به ایران شده است. از این رو تجارتی در ایران شکل گرفته که مصرف کنندگان ایرانی، کالاها را به صورت آنلاین سفارش می دهند و آن کالاها توسط واسطه هایی در امارات متحده عربی برایشان به ایران ارسال می شود.

داده های گمرک ایران در سال منتهی به 31 مارس 2022 نشان می دهد که امارات متحده عربی، یکی از متحدان اصلی ایالات متحده در خاورمیانه، با ارسال 16.5 میلیارد دلار کالا که 68 درصد از وادرات غیر نفتی ایران را تشکیل می دهد از چین به عنوان بزرگترین صادرکننده به ایران پیشی گرفته است.

یک زیرساخت لجستیک کاملاً تازه – از انبارداری و حمل و نقل گرفته تا توزیع و پرداخت – از هر دو طرف برای تسهیل تجارت ایجاد شده است.

ایران و امارات دارای روابط تجاری و فرهنگی تاریخی هستند و همین روابط از گسترش تنش ها به یک درگیری تمام عیار جلوگیری کرده است. پروازهای منظمی بین دو کشور انجام می شود و هزاران ایرانی در امارات متحده عربی زندگی می کنند.

بسیاری از وب سایت های تجارت الکترونیک ایرانی، محصولات شرکت های غربی را در کنار کالاهای ژاپنی و کره جنوبی عرضه می کنند. این وب‌سایت‌ها سفارش‌ها را در ایران دریافت و به شرکای خود در امارات متحده عربی اعلام می‌کنند. سپس شرکت‌های اماراتی این اقلام را به صورت محلی خریداری می کنند یا حتی از آمازون سفارش می دهند و از طریق کشتی‌ به ایران می‌فرستند. شرکت های تجارت الکترونیک ایرانی معمولا پول را از طریق به اصطلاح سیستم حواله، به شرکای امارات متحده عربی خود انتقال می دهند.

شرکت‌های غربی و توزیع‌کنندگان آنها در منطقه می‌گویند که محصولاتشان با تجارت‌ قانونی در امارات متحده عربی فروخته می‌شود. آنها می گویند تقریباً غیرممکن است که بفهمند آیا برخی از این کالاها سپس به ایران ارسال می شود یا نه. یکی از سخنگویان شرکت اچ پی گفت که این شرکت با ایران تجارت نمی کند و به طور قراردادی از توزیع کنندگان خود می خواهد که به این سیاست پایبند باشند.

بر اساس گزارش بانک جهانی، ایران در میان شرکای تجاری امارات در رتبه دوازدهم قرار دارد. تجار اماراتی و کشتیرانان ایرانی می گویند که صادرات آنها به ایران اغلب به مسئولان اماراتی اعلام نمی شود.

کاپیتان‌های ایرانی در اسکله شارجه می‌گویند که پرچم‌های امارات را برافراشته‌اند – علی‌رغم اینکه به‌عنوان کشتی ایرانی ثبت شده‌اند – و آب‌های کشور را بدون افشای محموله‌های خود ترک می‌کنند. وقتی وارد آب‌های ایران می‌شوند، پرچم ایران را بالا می برند و کالا را در بدو ورود اعلام می‌کنند.

منبع
وال استریت ژورنال

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا