خبر اولسیاسی

رویترز: بایدن در سفر به عربستان در تحقق دو هدف ناکام ماند

رویترز نوشت رئیس جمهور امریکا بدون تحقق اهدافش در زمینه تامین انرژی و ایجاد ائتلاف منطقه ای با حضور اسرائیل، عربستان را ترک کرد.

میدل ایست نیوز: خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که جو بایدن، رئیس جمهور امریکا پس از حضور در نشست جده برای امنیت و توسعه، بدون تحقق اهدافش در زمینه تامین انرژی و ایجاد ائتلاف منطقه ای، عربستان را ترک کرد.

به گزارش الخلیج آنلاین، در این گزارش آمده است که بایدن به سران عرب گفت که امریکا شریک فعال در خاورمیانه خواهد ماند اما نتوانست تعهداتی برای ایجاد محور امنیتی در منطقه با حضور اسرائیل و افزایش فوری تولید نفت به دست آورد.

بایدن در نخستین سفر خود به منطقه در دوره ریاست جمهوری اش، رویکرد و استراتژی خود برای نقش امریکا در خاورمیانه را در نشست جده تبیین کرد اما گزارش رویترز اشاره دارد که بیانیه پایانی نشست جده مبهم بوده و عربستان مهمترین متحد عرب امریکا، آرزوهای واشنگتن در ایجاد ائتلاف امنیتی در منطقه با حضور اسرائیل در برابر تهدیدهای اسرائیل را نقش بر آب کرد.

رویترز در این گزارش آورده است که نشست بایدن با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان پس از مطرح شدن مساله حقوق بشر توسط بایدن، بسیار حساس بوده و ولیعهد عربستان را بر آن داشته تا انتقادات متقابلی را مطرح کند.

در این گزارش آمده است که شاید ترویج طرحی برای اتصال سامانه های پدافند هوایی کشورهای عربی که روابطی با اسرائیل ندارند سخت باشد.

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان روز گذشته گفت که موضوع همکاری نظامی با اسرائیل نه در نشست جده و نه پیش از آن مطرح نشده است.

بن فرحان همچنین گفت که چیزی به نام “ناتوی عربی” وجود ندارد و نمی‌دانم این اسم از کجا آمده و این مساله در نشست جده مطرح نشد.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا