خبر اولسیاسی

تهران: دور بعدی مذاکرات با عربستان در بغداد برگزار می‌شود/ سفرای خارجی در مسائل داخلی ایران دخالت نکنند

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست مطبوعاتی خود اعلام کرد که دور بعدی نشست دو جانبه میان ایران و عربستان در بغداد و در سطح مناسبی برگزار خواهد شد.

میدل ایست نیوز: نشست خبری ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران امروز چهارشنبه برگزار شد و وی در این نشست گفت که تاکنون پنج دور مذاکرات بین مقامات ایران و عربستان صورت گرفته است که مثبت و رو به جلو بوده و خوشبختانه برادران ما در دولت عراق بسیار در این زمینه با حسن نیت و با رویکردی سازنده عمل کردند و توانستند نقش مثبتی در برگزاری این جلسات داشته باشند.

وی افزود که ارزیابی ما این است این مذاکرات به اندازه‌ای دلگرم کننده بوده است و در حال حاضر می‌توانیم دور بعدی نشست دو جانبه را در بغداد و در سطح مناسبی داشته باشیم و بتوانیم با استفاده از دستاوردهای گذشته بتوانیم گام جدی و ملموس به سمت جلو داشته باشیم لذا در حال حاضر فضا مثبت است و امیدواریم بتوانیم به نتیجه جدیدی برسیم.

سفرای خارجی حق دخالت در امور داخلی را ندارند

خبرنگاری هم با بیان این‌که اظهارات سفیر روسیه در تهران مبنی بر این‌که غرب می‌خواهد همجنس گرایی را در ایران ترغیب کند از کنعانی پرسیده آیا برخوردهای گشت ارشاد به دستور روسیه صورت می‌گیرد؟ که وی اظهار داشت: قطعا انتظار نداریم که سفرای محترم خارجی مقیم در تهران در موضوعات و مسائل داخلی ایران اظهارنظر کرده یا مداخله کنند. وزارت خارجه حتما نسبت به این موضوع حساسیت دارد و بر مبنای مسؤولیت‌ها و وظایف ذاتی خود عمل می‌کند. باید تلاش کنیم از دامن زدن به موضوعاتی که می‌تواند موجب بروز حواشی غیرضروری در مناسبات ما با همسایگان و کشورهای منطقه شود خودداری کنیم و تلاش کنیم با نگاه واقع بینانه به قضایا نگاه کنیم. باید اظهارات جاگاریان را دقیق بخوانم و ببینم نظر ایشان چه میزان با اظهاراتش انطباق داشته باشد. اجازه می‌خواهم فضای جلسه را تبدیل به قرائت بیانیه سیاسی علیه کشورهای دیگر نکنید.

تهران؛ پایتخت دیپلماسی

کنعانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه‌ای یک وزنه تعادل است که نقش مهمی در سوریه دارد و در مورد بحران اوکراین نیز تهران محل رجوع و مشورت است، افزود که تهران در حال حاضر به پایتخت دیپلماسی و مقابله با یک جانبه‌گرایی و نظامی‌گرایی تبدیل شده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در مورد سند همکاری بلندمدت ایران و ترکیه هم گفت که در این سند همکاری بلند مدت میان دو کشور، چشم انداز همکاری دو کشور در حوزه انرژی، آب و هوا، حمل و نقل، مبارزه با تروریسم و جرائم سازمان یافته فرامرزی وجود دارد و امیدواریم نتیجه اجرای سند را در ارتقای مناسبات دو کشور در آینده شاهد باشیم.

مذاکرات دوحه، مذاکرات خوبی بود

کنعانی در مورد مذاکرات احیای برجام هم گفت برخلاف ادعایی که طرف امریکایی در خصوص نافرجام بودن مذاکرات دوحه عنوان کرده‌اند. مذاکرات دوحه مذاکرات خوبی بوده است و راه را برای ادامه مذاکرات و توافق هسته‌ای باز گذاشته است و آقای بورل پیگیر موضوع برای آماده‌سازی ادامه مذاکرات در دوره بعدی است.

ایران خواستار تضمین جدی از سوی امریکا است

کنعانی افزود: ما معتقدیم مشکل اساسی برای توافق وجود ندارد و امریکا نیاز به تصمیم سیاسی دارد و این کشور باید تصمیم خود را اتخاذ کند. ایالات متحده باید به مذاکرات از دریچه منافع ملی امریکا نگاه کند، نه از دریچه منافع رژیم غاصب صهیونیستی، ایران همواره خواستار تضمین جدی از سوی امریکا است.

مذاکرات آستانه بهترین روند غیرنظامی برای حل بحران سوریه است

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در مورد دیدار وزیر خارجه سوریه و ترکیه در تهران گفت: وزیر خارجه سوریه در پاسخ به دعوت وزیر خارجه ایران به تهران سفر کرد و در این سفر موضوعات مرتبط با همکاری‌های دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد تعادل قرار خواهد گرفت، در خصوص اختلافات موجود در مورد شمال سوریه و نگرانی هایی که ترکیه دارد و مباحثی در خصوص احتمال عملیات نظامی در شمال سوریه مطرح بوده است، رایزنی ها و گفت‌وگوهایی انجام شد، جمهوری اسلامی ایران در این زمینه دیپلماسی بسیار فعال و عمل‌گرایانه‌ای داشته و به طور مستمر در سطوح مختلف تماس‌ها و گفت‌وگوها به صورت دوجانبه با همتای سوری و ترکیه برقرار بوده است و ایران تاکید می‌کند که اقدام نظامی می‌تواند به تشدید بحران در سوریه منجر شود.

وی ادامه داد که وزیر امورخارجه ایران در گفت‌وگو با مقامات ترکیه، تاکید داشت که توافقات گذشته میان سوریه و ترکیه و همچنین مذاکرات روند آستانه بهترین روند غیرنظامی برای حل بحران است.

هدف اسرائیل از سفر بایدن، تشکیل ائتلاف علیه ایران بود

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در پاسخ به سوالی در مورد سفر بایدن به منطقه گفت: ایالات متحده اگر خواهان امنیت در منطقه است باید دست از دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه بر دارد و به دنبال ایجاد ائتلاف‌های نمادین در منطقه نباشد. رژیم صهیونیستی همواره به دنبال این بوده است که با این سفر یک ائتلاف منطقه‌ای برای اعمال فشار بر ایران تشکیل دهد.

استقبال از اعزام سفیر امارات به ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایران در خصوص تصمیم امارات برای اعزام سفیر به ایران، گفت که این اقدام را به فال نیک می‌گیریم و آن را نشانگر شکل گیری فضای مثبت جدیدی در منطقه تلقی می‌کنیم.

کنعانی افزود که رابطه ایران با امارات گسترده و متنوع است.

چارچوب مذاکرات بر مبنای برجام است

سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه گفت که مذاکرات با طرف امریکایی از طریق واسطه اتحادیه اروپا انجام می‌شود و ایران بر مبنای رویکردی که بعد از خروج مریکا انجام داد هیچگونه گفت‌وگوی مستقیمی با دولت این کشور نداشته و این روند با واسطه و نقش آفرینی اتحادیه اروپا انجام می‌شود. چارچوب مذاکرات بر مبنای توافق برجام است و آن چیزی که در ۲۰۱۵ امضا شده و ایران بر همان مبنا به مسؤولیت‌های خود عمل کرده طرف مقابل به آن تعهدات عمل کند و ایران بتواند مزایای حاصل از توافق را برای ملت تامین کند.

مذاکره برای نهایی کردن سند همکاری‌های جامع ایران و روسیه ادامه دارد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا همکاری‌های نظامی ایران و روسیه در سفر پوتین در دستور کار قرار گرفته است؟ گفت: نشست دیروز نشستی کاملا متمرکز بر موضوع سوریه و کشورهای ضامن روند آستانه بود. به صورت طبیعی با توجه به دیدار دوجانبه روسای جمهور و دیدار پوتین با رهبری موضوعات و مسائل دوجانبه با طرف روسی مورد گفت‌وگو قرار گرفته است و همکاری‌های دو کشور متنوع و متکثر است. ایران و روسیه بر مبنای هدفگذاری دو کشور و اراده مقامات عالی دو کشور برای تنظیم یک نقشه راه برای مناسبات بلندمدت، پیش نویس سند همکاری‌های جامع را با هم تبادل کردند و مذاکره برای نهایی کردن آن در حال انجام است و پیش بینی می‌شود این پیش نویس در روند مذاکرات به نتیجه نهایی برسد.

مسائل با عربستان شود مناسبات با بحرین هم شاهد اتفاقات مثبت خواهد بود

ناصر کنعانی در در پاسخ به پرسش درباره اظهارات وزیر امور خارجه عربستان در گفت وگو با سی ان ان که تاکید کرده است که همه کشورهای شورای همکاری همگی به دنبال مذاکره با ایران و حل اختلافات از راه های دیپلماتیک هستند، آیا این موضوع شامل بحرین می شود یا خیر نیز گفت: طبیعی است توضیح درباره اظهارات وزیر امور خارجه عربستان را خود کشور عربستان باید بیان کند. اما آنچه مربوط به جمهوری اسلامی ایران است باید بگویم بر اساس سیاست های ثابت جمهوری اسلامی و به خصوص دولت فعلی جمهوری اسلامی، ایران همواره به دنبال توسعه روابط با کشورهای همسایه و کشورهای اسلامی و کشورهای آسیا و شرق است، همیشه دست دوستی ما به سمت برادرانمان دراز بوده، و همواره گفته ایم که اختلافات باید از طریق گفت وگو حل و فصل شوند. حوزه خلیج فارس همواره برای ما مهم و حیاتی بوده است. ما همیشه تاکید کرده ایم که این جا خانه مشترک ماست و دخالت کشورهای دیگر کمکی به حل و فصل اختلافات ما نمی کند. ما همواره گفته ایم که امنیت قابل خریداری نیست. ما از اظهارات مثبت کشورهای همسایه از جمله عربستان سعودی استقبال می کنیم، حتما آن را مثبت نگاه می کنیم و منتظر اتفاقات عملی دو جانبه و منطقه ای می شویم تا گام های عملی برای گسترش روابط و حل اختلافات برداشته شود. در صورتی که مسائل ما با عربستان حل شود گمان می کنم در مناسبات با بحرین هم بتوانیم شاهد اتفاقات مثبتی باشیم. جمهوری اسلامی ایران از ثبات و امنیت در کشورهای منطقه حمایت می کند و معقتدیم که باید صدای ملت ها هم شنیده شود.

منبع
ایرنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا