اقتصادیخبر اولسیاسی

شرط‌گذاری ترکیه برای تأمین حق‌آبه عراق در دجله و فرات

سخنگوی وزارت منابع آبی عراق خبر داد که ترکیه برای تأمین حق‌آبه عراق در دجله و فرات شرط تعیین کرده است.

میدل ایست نیوز: سخنگوی وزارت منابع آبی عراق خبر داد که ترکیه برای تأمین حق‌آبه عراق در دجله و فرات شرط تعیین کرده است.

«حاتم حمید»، سخنگوی رسمی وزارت منابع آبی عراق، در گفت‌وگو با نشریه «الصباح» عراق، تأکید کرد که وزیر منابع آبی عراق در گفت‌وگو با «فیسیل اوغلو»، نماینده ویژه رئیس جمهوری ترکیه در مذاکره با عراق در پرونده آب، خواستار افزایش جریان آب ورودی در دجله و فرات برای پشت سر گذاشتن بحران کم‌آبی کنونی در عراق شده بود.

او افزود که نماینده ترکیه افزایش جریان آب را مشروط به سفر هیئت ترکیه‌ای به عراق و اطلاع میدانی از وضعیت ذخایر آبی سدها و منابع آبی عراق کرده است.

وی تأکید کرد که ترکیه فقط به میزان 35 درصد میانگین معمول حق‌آبه عراق در دجله و فرات را به عراق می‌دهد در حالی که پیش از این وعده 50-70 درصد را داده بود.

حمید ابراز امیدواری کرد که ترکیه تا در دو ماه پیش رو بر جریان آب این دو رودخانه بیفرازید تا عراق بتواند ذخایر آبی کافی تا پایان سال جاری را تأمین کند.

این مقام وزارت منابع آبی عراق درباره آب‌های ورودی از ایران نیز گفت که در نبود سیاست مشترک آبی و مبادله اطلاعات یا دیدارهای منظم مقامات دو کشور شاهد نوسان در جریان آب‌های مشترک با ایران هستیم.

وی افزود که مثلا در رودخانه کرخه که از ارتفاعات ایران سرچشمه می‌گیرد و آب‌های تالاب الحویزه را تأمین می‌کرد، ایران از بیش از یک سال پیش کاملا آب آن را به روی عراق قطع کرد ضمن اینکه آب ورودی از کارون به شط العرب نیز بسیار کم شده و این باعث افزایش شوری شط العرب شده است.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا