خبر اولسیاسی

تنش در روابط اسرائیل و روسیه بر سر مسئله آژانس یهودی تا کجا پیش می‌رود؟

با مانع‌تراشی روسیه در سفر هیئت رسمی اسرائیل به مسکو برای حل مسئله توقف فعالیت آژانس یهودی، به نظر می‌آید که روابط اسرائیل و روسیه در روزهای آینده شاهد تنش خواهد بود.

میدل ایست نیوز: با مانع‌تراشی روسیه در سفر هیئت رسمی اسرائیل به مسکو برای حل مسئله توقف فعالیت آژانس یهودی، به نظر می‌آید که روابط اسرائیل و روسیه در روزهای آینده شاهد تنش خواهد بود.

به گزارش «العربی الجدید» روز گذشته، «یائیر لاپید»، نخست‌وزیر اسرائیل، تأکید کرد که توقف فعالیت آژانس یهودی در روسیه پیامدهای منفی بر روابط مسکو و تل‌آویو خواهد داشت.

همزمان نشریه «جروزالم پست» اعلام کرد که چند سازمان اسرائیلی و یهودی دیگر هم که در روسیه فعالیت می‌کنند از وزارت دادگستری هشدار توقف فعالیت دریافت کرده‌اند.

دادگاه روسیه قرار است روز پنجشنبه آینده جلسه‌ای را برای بررسی فعالیت آژانس یهودی در روسیه برگزار کند.

پایگاه خبری «معاریو» در گزارشی تأکید کرد که با وجود لحن شدید لاپید، خودداری روسیه از پذیرش سفر هیئت رسمی اسرائیلی موجب نگرانی شدید در حکومت اسرائیل شده است.

منابع اسرائیلی تأکید کرده‌اند که هرچند هشدار قضائی روسیه به آژانس یهودی پیش از حمله روسیه به اوکراین صادر شده، اما مطرح شدن دوباره موضوع به صورت تنش‌آمیز از جانب روسیه موجب نگرانی اسرائیل شده، به خصوص که مشخص نیست که روسیه چه انگیزه‌ای را دنبال می‌کند، به خصوص که این تنش از زمان بر سر کار آمدن لاپید شدت گرفته است.

پیش تر نفتالی بنت از موضع‌گیری رسمی در برابر بحران اوکراین خودداری کرده و دو بار به بهانه وساطت برای حل بحران اوکراین با پوتین دیدار کرده بود.

موضوع دیگری که اسرائیل را نگران کرده، مسئله هماهنگی امنیتی اش با روسیه در سوریه است که به موجب آن اسرائیل اجازه یافته که در خاک سوریه عملیات نظامی اجرا کند.

بیش از 600 هزار یهودی در روسیه زندگی می‌کنند و به نظر تحلیلگران اسرائیلی توقف فعالیت آژانس یهودی به تلاش‌های این آژانس برای واداشتن این یهودیان به مهاجرت به اسرائیل مربوط می‌شود، به خصوص که مقامات روسیه پیش از این از تلاش این آژانس برای فراری دادن نخبگان سخن گفته بودند.

رسانه های اسرائیلی تأکید می‌کنند که کابینه اسرائیل می‌کوشد که در تعامل با این پرونده محتاطانه عمل کند تا موجب تنش در روابط با روسیه نشود. موضوعی که لاپید نیز در اظهارات خود بر آن تأکید کرد.

نشریه «یدیعوت اخرونوت» به نقل از منابع مطلع سیاسی تأکید کرد که یکی از علل اقدام روسیه، بی توجهی لاپید به روابط با روسیه و خودداری‌اش از حفظ روابط تنگاتنگ با مسکو بر خلاف نتانیاهو و بنت بوده است.

این همه در حالی است که اسرائیل امیدوار بود که جنگ اوکراین، موجب مهاجرت دست‌کم 5 هزار روسی یهودی شامل بازرگانان ثروتمند و نخبگان دانشگاهی به اسرائیل شود.

در این میان، کارشناسان اسرائیلی تأکید می‌کنند که در شرایطی که لاپید امکان ارتباط با پوتین را نیافته، راهی در پیش نمی‌ماند جز فعال شدن «اسحاق هرتسوگ»، رئیس اسرائیل، برای حل بحران.

هرتسوگ تا پیش از انتخابش به ریاست اسرائیل، رئیس آژانس جهانی یهود بود و روابط بسیار شخصی بسیار خوبی با ولادیمیر پوتین دارد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا