خبر اولسیاسی

در جلسه چارچوب هماهنگی برای انتخاب «محمد شیاع السودانی» چه گذشت؟

یک عضو چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه جزئیاتی از جلسه انتخاب «محمد شیاع السودانی» و تعهدات وی به سران چارچوب هماهنگی را فاش کرد.

میدل ایست نیوز: یک عضو چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه جزئیاتی از جلسه انتخاب «محمد شیاع السودانی» و تعهدات وی به سران چارچوب هماهنگی را فاش کرد.

«عامر الفائز»، نماینده عضو چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه، در گفت‌وگو با پایگاه خبری «الفرات نیوز»، تأکید کرد که جلسه تصمیم‌گیری درباره نامزد نهایی چارچوب هماهنگی با حضور سران این تشکل، یعنی سیدعمار الحکیم، هادی العامری، نوری المالکی، همام حمودی، قیس الخزعلی، حیدر العبادی، احمد الاسدی، عبدالساده الفریجی، محسن المندلاوی و خود عامر الفائز برگزار شده و از «محمد شیاع السودانی» خواسته شده بود که در جلسه حاضر نشود.

او گفت که از روز قبل فضای مثبتی حاکم بود و اکثر سران آماده تلاش برای تکمیل روند تشکیل دولت بودند و العامری و المالکی و الفیاض و العبادی از نامزدی انصراف دادند و عملاً سه نامزد برای این مقام مانده بودند که یکی قاسم الاعرجی بود که خود اعلام انصراف کرد و دیگر طارق نجم از حزب الدعوه و سومی محمد شیاع السودانی.

به گفته الفایز، نامزدی سودانی به اتفاق آرای سران چارچوب هماهنگی انجام شد با این شرط که وی در انتخاب کابینه آزادی عمل داشته باشد اما در تصمیمات مهم به چارچوب هماهنگی مراجعه کند و اداره کابینه به صورت دسته‌جمعی باشد.

وی افزود که تعهدات السودانی مکتوب شده که شامل آزادی عمل در انتخاب کابینه با رعایت معیارهای پاکدستی و شایستگی و توانمندی باشد و نیز اینکه وی در مدیریت دولت بر اساس رویکردهای چارچوب هماهنگی آزادانه عمل کند و هرجا که به کمک نیاز داشت به چارچوب هماهنگی مراجعه کند و چارچوب هماهنگی هم هرجا اختلالی دید به وی اطلاع دهد.

الفایز تأکید کرد که موفقیت دولت السودانی به معنای موفقیت چارچوب هماهنگی است چون دولت وی دولت چارچوب هماهنگی است و در این میان باید دیدگاه‌های مقتدی صدر و هواداران او هم در نظر گرفته شود.

وی گفت که در انتخاب السودانی این نکته که با اعتراض جریان صدر و دیگر نیروهای ملی مواجه نشود و همچنین شرایط کلی حاکم بر کشور در نظر گرفته شده بود و السودانی چهره‌ای برخوردار از حمایت داخلی و منطقه‌ای است.

این عضو چارچوب هماهنگی تأکید کرد که برنامه‌ای قابل اجرا برای دولت تنظیم خواهد شد که از ارکان آن متنوع کردن اقتصاد کشور و ایجاد فرصت‌های شغلی از راه سرمایه‌گذاری خواهد بود.

وی افزود که السودانی نزد کردها و اهل سنت هم از مقبولیت برخوردار است و امیدواریم که در همان جلسه انتخاب رئیس جمهوری، حکم نخست‌وزیری هم صادر شود.

الفایز تأکید کرد که انتخاب السودانی به دور از هرگونه دخالت خارجی بوده و وی دیدگاه خود درباره اداره دولت را برای چارچوب هماهنگی تشریح کرده و کابینه‌اش را بر اساس معیارهای مشخص‌شده انتخاب خواهد کرد و همه چیز به صورت طبیعی و با هماهنگی کامل میان چارچوب هماهنگی و ائتلاف السیاده و اتحادیه میهنی و حزب دموکرات پیش خواهد رفت.

در همین راستا، قیس الخزعلی، دبیر کل عصائب اهل الحق، طی اظهاراتی در یک اتاق گفت‌وگوی توئیتری گفت که سران تشکل‌های سیاسی چارچوب هماهنگی مانند نوری المالکی و هادی العامری و فالح الفیاض و حیدر العبادی از نامزدی برای نخست‌وزیری کناره گرفتند تا عرصه برای سران رده دوم فراهم شود.

او گفت که میان سران چارچوب هماهنگی درباره این منصب اختلافاتی بود که با تلاش‌های فراوان برخی سران و به طور خاص سیدعمار الحکیم که نقش بسیار پررنگی داشت این اختلافات برطرف شد.

وی افزود که السودانی از میان 3 نامزد نهایی انتخاب شد و وی نامزد همه نیروهای چارچوب هماهنگی است و نه نامزد یک حزب یا گروه خاص.

الخزعلی همچنین از تماس با سران جریان صدر برای کسب نظر آنان درباره انتخاب السودانی خبر داد و افزود که پاسخی که از جانب جریان صدر دریافت کردیم این بود که «ما هیچ نظر مثبت یا منفی در این باره نداریم».

روز گذشته چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه «محمد شیاع السودانی» را به عنوان نامزد نهایی نخست وزیری انتخاب کرد.

منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا