خبر اولدیدگاهمقالات

خشکسالی در عراق و آبی که ترکیه نمی‌دهد

میزان ذخیره آب در عراق نسبت به سال گذشته 60 درصد کاهش یافته است.

میدل ایست نیوز: به نوشته وبگاه ایندیپندنت عربی، «مهدی رشید الحمدانی»، وزیر منابع آب عراق، روز شنبه، 16 ژوئیه از کشور ترکیه خواست تا میزان رهاسازی آب رودخانه‌ های دجله و فرات را افزایش دهد، این در حالی است که هر دو کشور که در مدیریت پرونده آب با هم اختلاف دارند با چالش خشکسالی مواجه هستند.

بر اساس گفته مقامات عراقی، عراق یکی از پنج کشوری به شمار می آید که بیشترین تاثیر را از تغییرات اقلیمی و بیابان زایی متحمل می شود.

این در حالی است که بغداد بارها ساخت سدها توسط کشورهای همسایه را محکوم کرده است که باعث کاهش حجم آب وارد شده به عراق می شود.

صحبت های الحمدانی در دیدار مجازی با «ویسل اروغلو»، نماینده ویژه رئیس جمهوری ترکیه در امور عراق، بر اساس بیانیه صادر شده از سوی وزارت منابع آب عراق برای گفت‌وگو درباره وضعیت آب ورودی به رودخانه های دجله و فرات در عراق انجام شده است.

الحمدانی از ترکیه خواست در طرح رهاسازی آب به گونه ای تجدید نظر کند که نیاز عراق برای غلبه بر شرایط کنونی کمبود آب را برطرف کند.

بر اساس این بیانیه، دو طرف همچنین توافق کردند که یک هیئت متخصص عراقی برای مشاهده حقیقت مخازن آب در سدهای ترکیه به محل اعزام شود.

از سوی دیگر، مسئول ترکیه ای متعهد شد که به شرکت آب و سدهای ترکیه برای افزایش رهاسازی آب طی روزهای آینده و با توجه به ذخایر موجود دستور داده شود.

مسئله آب اغلب باعث ایجاد تنش میان آنکارا و بغداد می شود.

«علی رضا گونای»، سفیر ترکیه در عراق، مدتی پیش در توئیتی اعلام کرد که خشکسالی تنها مشکل کشور عراق نیست، بلکه مشکل ترکیه و کل منطقه است و در نتیجه گرمایش زمین شاهد خشکسالی های بیشتری در سال های آینده خواهیم بود.

آب در عراق به میزان بسیاری هدر می ‌رود و باید اقدامات فوری برای کاهش این امر انجام شود و سیستم‌ های آبیاری باید نوسازی شوند.

وزیر منابع آب عراق سخنان سفیر ترکیه را محکوم کرد و در اعتراض به این سخنان، خواستار احضار سفیر ترکیه شد.

وی در بیانیه ای گفت که ترکیه همواره با عنوان کردن مسئله هدر دادن آب به دنبال بهانه‌ای است تا به خود حق کاهش سهم آب عراق را بدهد و این همان چیزی است که اکنون در حال وقوع است.

عراق در سه فصل گذشته به دلیل کمبود بارندگی شاهد موجی از خشکسالی بوده است.

به گفته «حاتم حمید حسین»، مدیرکل مرکز ملی مدیریت منابع آب، میزان ذخیره آب در عراق نسبت به سال گذشته 60 درصد کاهش یافته است.

وی همچنین گفت که درآمد عراق از دو رودخانه دجله و فرات به 35 درصد از میانگین سالانه در صد سال گذشته رسیده است.

نگرانی هایی وجود دارد که مسئله کمبود آب در عراق به درگیری های داخلی جدی بین دولت مرکزی و دولت های محلی منجر شود که در به دست آوردن سهمیه آب سعی دارند.

هر ساله عراق در تغذیه رودخانه های خود به آب های وارد شده از ترکیه و ایران وابسته است، به ویژه در فصل بهار، علاوه بر آب حاصل از باران و برف و در این فصل شاهد کاهش بسیار و بی سابقه ای در چند سال گذشته بوده ایم.

این امر در کاهش مساحت رودخانه های دجله و فرات در خاک عراق و خشک شدن رودخانه ها و دریاچه ها در استان دیالی آشکار است.

کشور عراق در زمینه تغییرات اقلیمی نسبت به دیگر کشورهای منطقه آسیب بیشتری را متحمل شده؛ چنان که این امر به میزان بسیاری بر آب و هوای عراق تاثیر گذاشته و کشور با بحران بیابان زایی مواجه است که باعث ناپدید شدن برخی رودخانه ها به علت کمبود بارندگی و کاهش مساحت زمین های کشاورزی شده است.

عراق برنامه هایی را برای اجرای اقدامات اقلیمی آغاز کرده که شامل پروژه های ویژه ای است، از جمله پروژه عراق سبز با ایجاد جنگل ها و درخت کاری در همه نقاط کشور و حفظ تنوع زیستی و مناطق حفاظت شده طبیعی.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا