خبر اولسیاسی

نامه 15 نهاد حقوق بشری برای آزادی فوری فعال بحرینی

15 نهاد حقوق بشر جهانی از حکومت بحرین خواستند که «عبدالجلیل السنکیس»، زندانی سیاسی بحرینی، را فورا و بدون قید و شرط آزاد کند.

میدل ایست نیوز: 15 نهاد حقوق بشر جهانی از حکومت بحرین خواستند که «عبدالجلیل السنکیس»، زندانی سیاسی بحرینی، را فورا و بدون قید و شرط آزاد کند.

به گزارش «الجزیره»، در پی گزارش‌ها درباره وخامت حال السنکیس در زندان، این نهادهای حقوق بشری در نامه‌ای به پادشاه و ولیعهد بحرین خواستار تضمین حقوق مشروع السنکیس در دستیابی به امکانات درمانی و همچنین در امان ماندن از هرگونه شکنجه شدند.

عبدالجلیل السنکیس (60 ساله)، استاد دانشگاه و فعال سیاسی، بابت نقش خود در تظاهرات مطالبه اصلاحات در سال 2011 در بحرین به حبس ابد محکوم شد. وی از ژوئیه 2021 یعنی حدود 400 روز پیش اعتصاب غذای خشک کرده است.

در نامه نهادهای حقوق بشری تأکید شده که السنکیس 12 سال است که «صرفا به علت استفاده از حق انسانی خود در آزادی بیان و تجمعات مسالمت‌آمیز در زندان به سر می‌برد».

این 15 نهاد حقوق بشری نسبت به وضعیت سلامت این فعال بحرینی و کاهش شدید قند در خون وی و تأخیر فراوان در تأمین داروهای مورد نیاز وی ابراز نگرانی شدید کرده‌اند.

این بیانیه افزوده که السنکیس که اساسا مبتلا به فلج اطفال است، هم اکنون با مشکلات دیگری همچون سرفه‌های پیاپی، تورم پروستات، التهاب مفاصل، رعشه و ضعف بینایی نیز مواجه شده است.

دیده بان حقوق بشر، پیمان جهانی مشارکت شهروندی، انجمن قلم بریتانیا، انجمن قلم جهانی، بنیاد دموکراسی در جهان عرب، مرکز اروپایی دموکراسی و حقوق بشر، شبکه دانشمندان در خطر، فریدم هاوس، مرکز مطالعات حقوق بشر قاهره، مرکز حقوق بشر خلیج، پروژه دموکراسی در خاورمیانه، سازمان عفو بین‌‌الملل از نهادهایی هستند که این نامه را امضا کرده‌اند.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا