خبر اولسیاسی

هشدار شدیداللحن چین به اسرائیل: به اجرای سیاست‌های واشنگتن علیه پکن کشیده نشوید

منابع عبری خبر دادند که چین در اقدامی بی سابقه به اسرائیل هشدار داده که از کشیده شدن به سیاست های واشنگتن علیه پکن خودداری کند.

میدل ایست نیوز: منابع عبری خبر دادند که چین در اقدامی بی سابقه به اسرائیل هشدار داده که از کشیده شدن به سیاست های واشنگتن علیه پکن خودداری کند.

به گزارش پایگاه عبری «والاه»، «لئو گیناشو»، رئیس بخش روابط خارجی حزب کمونیست چین در دیدار با سفیر اسرائیل در پکن با هشداری شدید اللحن تأکید کرده که روابط چین و اسرائیل در برابر «آزمونی سرنوشت ساز» قرار گرفته و چین امیدوار است که اسرائیل با سیاست های امریکا در قبال پکن همراه نشود.

بر اساس این گزارش، این مقام به سفیر اسرائیل هشدار داده که اگر اسرائیل تحت فشار کشورهای خارجی به منافع چین آسیب بزند مرتکب اشتباهی بزرگ شده است.

به گفته منابع اسرائیلی، این نخستین بار است که چین «هشداری سخت و مستقیم و چنین قاطع» درباره روابط سه جانبه اسرائیل و چین و امریکا به تل آویو می دهد.

این گزارش افزوده که گیناشو ضمن تأکید بر اینکه نوع روابط تل آویو و واشنگتن را درک می کند، هشدار داده که این روابط نباید بر پایه تخریب روابط اسرائیل با چین تنظیم شود و از تل آویو خواسته که به سیاست های امریکا که متمرکز بر انتقاد از پرونده حقوق بشر چین است کشیده نشود.

در این گزارش تأکید شده که سفیر اسرائیل در پکن نیز در این دیدار پاسخ داده که تل آویو انتظار دارد که طرف های دیگری مانند ایران نیز نتوانند به روابط پکن با تل آویو آسیب بزنند و پاسخ شنیده که ایران تأثیری در این عرصه ندارد و چین «موضع خود در قبال توافق هسته ای را به نفع اسرائیل می دانید».

پایگاه عبری «والاه» تأکید کرده که چین اخیرا بر انتقادات خود از عملکرد اسرائیل در فلسطین افزوده هرچند گیناشو به سفیر اسرائیل توضیح داده که «این رویکرد تأثیری بر منافع مشترک طولانی مدت میان پکن و تل آویو نخواهد داشت».

این همه در حالی است که اسرائیل تحت فشار امریکا، اسرائیل اخیرا به کشورهای عضو کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل پیوسته که سیاست های چین در قبال اویغورها را محکوم کرده اند.

پیش از این گسترش روابط و افزایش سرمایه گذاری های چین در اسرائیل با انتقاد دولت امریکا مواجه شده بود.

توافقات اقتصادی و تسلیحاتی اسرائیل و چین، خطری برای امنیت امریکا

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا