خبر اولسیاسی

برهم صالح: به تعطیلی کشیدن دستگاه قضائی اقدامی خطرناک است

رئیس جمهوری عراق ضمن نسبت به کشیدن اوضاع کشور به وضعیت نامعلوم و خطرناک هشدار داد و به تعطیلی کشیدن دستگاه قضائی را پرمخاطره خواند.

میدل ایست نیوز: رئیس جمهوری عراق ضمن نسبت به کشیدن اوضاع کشور به وضعیت نامعلوم و خطرناک هشدار داد و به تعطیلی کشیدن دستگاه قضائی را پرمخاطره خواند.

در بیانیه رسمی «برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق، تأکید شده که تحولات جاری در کشور پایبندی همگان به حفظ آرامش و اولویت دادن به مذاکره و تضمین جلوگیری از کشیدن شدن اوضاع به وضعیت نامعلوم و خطرناکی که همه در آن بازنده‌اند و زمینه را برای کسانی که علیه کشور کمین کرده‌اند را ایجاب می‌کند.

این بیانیه افزود که تظاهرات مسالمت‌آمیز و آزادی بیان حقی قانونی است اما تعطیل کردن فعالیت دستگاه قضائی کشور موضوع پرمخاطره‌ای است که کشورش را تهدید می‌کند.

برهم صالح تأکید کرد که باید برای حفاظت از نهاد قضائی کشور و اقتدار و استقلال آن تلاش کرد و هرگونه مطالبه‌گری در سطح قانونی بماند.

وی تأکید کرد که کشور شرایطی حساس را تجربه می‌کند که وحدت کلمه و حفاظت از روند دموکراتیک مسالمت آمیز را ایجاب می‌کند و افزود که این روند دموکراتیک مسیری است که ملت عراق برای آن فداکاری کرده است.

وی همچنین بر ضرورت خودداری از هر اقدامی که مسالمت و امنیت اجتماعی را هدف قرار دهد تأکید کرد.

پیش از این، آشوبگران هوادار مقتدی صدر تحصن خود را به ساختمان شورای عالی قضائی عراق در منطقه خضراء بغداد کشاندند.

در پی این اقدام، شورای عالی قضائی و دادگاه فدرال تصمیم به تعلیق فعالیت شورای عالی قضایی و دادگاه های وابسته به آن و دادگاه عالی فدرال گرفتند.

در بیانیه شورای عالی قضایی عراق آمده است که صبح امروز نشستی حضوری و مجازی در پی تحصن آشوبگران جریان صدر در مقابل شورای عالی قضایی که خواستار انحلال پارلمان از طریق ارسال پیام های تلفنی تهدیدآمیز برای فشار بر دادگاه عالی فدرال برای صدور حکم انحلال پارلمان هستند، تشکیل شد.

در بیانیه مذکور آمده است که حاضران در این نشست تصمیم گرفتند در اعتراض به این اقدامات غیر قانونی و مخالف قانون و نهادن مسئولیت قانونی هرگونه عواقب این اقدام برعهده دولت و طرف سیاسی حامی آن، فعالیت شورای عالی قضایی و دادگاه های وابسته به آن و دادگاه عالی فدرال را متوقف کنند.

در پی این تحولات، نخست وزیر عراق سفر خود به مصر را نیمه کار گذاشت و به عراق بازگشت.

در این راستا دادگاه کرخ برای «صباح الساعدی» از سران جریان صدر به اتهام تهدید دستگاه قضائی حکم بازداشت صادر کرد.

منبع
ریاست جمهوری عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا