خبر اولسیاسی

سه رویکرد در اسرائیل در قبال توافق هسته‌ای ایران و امریکا

در حالی که مجادلات در اسرائیل بر سر به توافق رسیدن ایران و امریکا درباره پرونده هسته‌ای ایران بالا گرفته، ناظران از وجود سه رویکرد متفاوت در تل آویو درباره نحوه تعامل با این پرونده سخن می‌گویند.

میدل ایست نیوز: در حالی که مجادلات در اسرائیل بر سر به توافق رسیدن ایران و امریکا درباره پرونده هسته‌ای ایران بالا گرفته، ناظران از وجود سه رویکرد متفاوت در تل آویو درباره نحوه تعامل با این پرونده سخن می‌گویند.

به گزارش «العربی الجدید»، «یوآف لیمور»، تحلیلگر امور نظامی و امنیتی در نشریه «یسرائل هیوم» در مقاله ای که امروز (جمعه 26 اوت) منتشر شده تأکید کرد که رویکرد اول موضعی است که «دیوید بارنئاع»، رئیس موساد، نمایندگی می کند و بر اساس آن توافق با ایران «فاجعه راهبردی» برای اسرائیل است.

بر اساس این گزارش، موضع دوم را ژنرال «اهرون حیلفا»، رئیس دستگاه حفاظت اطلاعات ارتش اسرائیل و «عمیت ساعر»، رئیس بخش پژوهش ها در حفاظت اطلاعات ارتش، نمایندگی می کنند که می گویند هر توافقی حتی در «نسخه کنونی اش که توافق بدی است» بهتر از عدم توافق است.

این گزارش افزوده که اظهارات بارنئاع که این توافق را «فاجعه راهبردی» خوانده بود نظر واقعی دستگاه امنیتی و حتی سیاسی اسرائیل نیست.

در این میان رویکرد سوم متعلق به «یائیر لاپید»، نخست وزیر اسرائیل، است که می گوید تل آویو با اصل توافق مخالفتی ندارد اما خواستار تعدیل و بهبود آن است.

لاپید در میانه هفته جاری تأکید کرد که اسرائیل با اصل توافق با ایران مخالفتی ندارد به شرطی که در این توافق شرط های بیشتری درباره برنامه هسته ای ایران تعیین شود، که طبعا معنایش آن است که در صورت تعدیل توافق، اسرائیل از آن استقبال می کند.

بر اساس این گزارش، این سه رویکرد بر محافل تصمیم گیری در اسرائیل حاکم است هرچند رفته رفته همه به این نتیجه می رسند که فرصت تأثیرگذاری آنها بر تصمیم امریکا رو به کاهش نهاده است.

این گزارش در توضیح موضع حیلفا و ساعر می نویسد که آنان معتقدند که در صورت وجود توافق، اگر ایران بخواهد آن را نقض کند و فعالیت هسته ای خود را بدون محدودیت از سر بگیرد، فرصت کافی برای برخورد نظامی و دیپلماتیک و اقتصادی با آن وجود خواهد داشت، اما اگر توافقی در کار نباشد، ایران هر زمان که بخواهد می تواند سراغ ساخت بمب اتمی برود.

«تامیر هایمان»، رئیس سابق دستگاه حفاظت اطلاعات ارتش اسرائیل، نیز همین نظر را دارد. او روز گذشته با انتشار سلسله توئیت هایی فضاسازی رئیس موساد درباره خطر توافق را بی اساس دانست و گفت که اکثر اظهاراتی که مخالفان توافق مطرح می کند فاقد دقت لازم هستند.

او گفت که در صورت توافق، اسرائیل تا سال 2030 فرصت ایجاد زمینه های لازم برای برخورد نظامی با ایران را خواهد داشت.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا