خبر اولسیاسی

ایران: تنها راه حل بحران عراق احترام به نهادهای قانونی و رویکردهای گفت‌وگومحور است

وزارت خارجه ایران با انتشار بیانیه ای درباره تحولات اخیر عراق، تنها راه حل خروج عراق از بحران را، توسل به رویکردهای گفتگومحور، حفظ حقوق شهروندی، احترام به نهادهای قانونی کشور دانست.

میدل ایست نیوز: وزارت خارجه ایران با انتشار بیانیه ای درباره تحولات اخیر عراق، تنها راه حل خروج عراق از بحران را، توسل به رویکردهای گفتگومحور، حفظ حقوق شهروندی، احترام به نهادهای قانونی کشور دانست.

در بیانیه رسمی وزارت خارجه ایران که صبح امروز (چهارشنبه 31 اوت) منتشر شده آمده که جمهوری اسلامی ایران با ابراز خرسندی از بازگشت آرامش به عراق و با طلب مغفرت برای جان‌باختگان و آرزوی سلامت برای مجروحان حوادث اخیر، از صبر، حکمت و درایت دولت و ملت عراق و کلیه نهادهای قانونی کشور در عبور از فتنه ای بزرگ تقدیر می کند.

این بیانیه افزوده که جمهوری اسلامی همانطور که پیشتر گفته است تنها راه حل خروج عراق از بحران جاری را، توسل به رویکردهای گفتگومحور، حفظ حقوق شهروندی، احترام به نهادهای قانونی کشور، التزام به قانون اساسی و فرایندهای سیاسی می داند و امیدوار است تمامی گروه‌ها و جریان‌های سیاسی عراقی با مسئولیت پذیری و مشارکت سازنده در روند سیاسی، زمینه مناسب را برای تشکیل دولت جدید فراهم سازند.

در این بیانیه آمده که ایران همواره خواهان عراقی با ثبات، امن، قدرتمند و ایفاگر نقش سازنده در تحولات منطقه است و هیچگاه حمایت های خود را از روندها و نهادهای سیاسی و قانونی عراق دریغ نکرده است.

در این بیانیه از تمامی جریان های سیاسی، شخصیت ها و علاقه مندان به عراق قوی و مستقل می خواهد با احترام به حقوق و مطالبات يکديگر در یک روند مسالمت آميز و گفتگو محور همراه با مسئولیت پذیری سیاسی و اجتماعی، تمامی مطالبات و اقدامات خود را در پرتو قانون و مجاری قانونی کشور دنبال نمایند و راه را برای هرگونه استفاده بدخواهان عراق مسدود نمایند.

این بیانیه افزوده که ایران با توجه به آغاز ایام زیارت اربعین شهادت امام حسین علیه السلام و حرکت میلیونی زائران حسینی به سمت عتبات مقدسه عراق، بر ضرورت احترام به شعائر حسینی و تلاش دسته جمعی برای استقرار آرامش فراگیر و تامین امنیت تمامی زائران و مهمانان عتبات عالیات تاکید می نماید.

در این بیانیه تأکید شده که جمهوری اسلامی ایران اطمینان دارد جمهوری عراق با استعانت از درگاه باری تعالی و با هدایت مقام رفیع مرجعیت، و با تدبیر و حکمت دولت و هشیاری آحاد ملت عراق و تمام جریانهای سیاسی، از این مرحله سخت با سرعت عبور می نماید.

منبع
وزارت خارجه ایران

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا