خبر اولسیاسی

الحلبوسی: انتخاب رئیس جمهور، تشکیل دولت و انتخابات زودهنگام باید در جلسات گفتگوی ملی تعیین شود

رئیس پارلمان عراق گفت که دستورکار جلسات گفت وگوی ملی باید اموری را از جمله موعد انتخابات، انتخاب رئیس جمهور و تشکیل دولت را شامل شود که فرآیند سیاسی بدون توافق بر آن پیش نمی رود.

میدل ایست نیوز: محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق گفت که دستورکار جلسات گفت وگوی ملی باید اموری را شامل شود که فرآیند سیاسی بدون توافق بر آن پیش نمی رود.

وی در توئیتی گفت که باید موعد انتخابات پارلمانی زودهنگام و انتخابات شورای استان ها در موعدی حداکثر تا پایان سال جاری تعیین شود.

الحلبوسی با اشاره به لزوم انتخاب رئیس جمهور، تاکید کرد که باید دولتی با اختیارات کامل مورد توافق همه که محل اطمینان و اعتماد ملت و نیروهای سیاسی تشکیل شود.

رئیس پارلمان عراق گفت در این جلسات باید ماده 76 قانون اساسی مجددا تفسیر و دستکاری خجالت آور حکم این ماده که با فشارهای سیاسی پس از انتخابات 2010 رخ داد، لغو شود.

الحلبوسی گفت که قانون بودجه کشور در این گفت وگوی ملی تصویب و قانون انتخابات پارلمانی عراق ابقا یا اصلاح شود.

وی گفت که قانون دادگاه عالی فدرال براساس ماده 92 قانون اساسی تصویب شود و نیروهای نظامی و امنیتی مجددا بازآرایی شوند و وزارت کشور به طور اختصاصی، امنیت شهرها را در دست داشته باشد و سایر نیروها در محل طبیعی خود در اردوگاه های آموزشی و محل هایی که فرماندهان نظامی و امنیتی تعیین می کنند، حضور داشته باشند به همراه هر آنچه لازم است تا در صورت هر وضعیت اضطراری در آمادگی کامل باشند.

وی خواستار بازگشت فوری همه آوارگان بی گناهی که از دیار خود مهاجرت کرده اند و تاکنون نتوانستند بازگردند، شد.

الحلبوسی گفت در گفت وگوی ملی باید رابطه بین دولت فدرال و اقلیم کردستان عراق با توافقی اعلام شده به ملت تا زمان تصویب قانون نفت و گاز تنظیم و ساماندهی شود.

پیش از این و در شب گذشته یک منبع مطلع گفته بود که نخست وزیر عراق از همه طرف های سیاسی برای حضور در دور دوم گفت وگوی ملی در روز دوشنبه دعوت کرده است.

دور نخست گفت وگوی ملی با حضور همه طرف های سیاسی به جز جریان صدر برگزار شده بود.

منبع
توئیتر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا