سیاسی

رونمایی از 3 شناور گشتی-رزمی و موشک انداز ایران

شناور گشتی _ رزمی شهید سلیمانی، شناور تندرو کلاس موشک‌انداز شهید روحی و شناور تندرو موشک‌انداز شهید دارا به تجهیزات سازمان رزم نیروی دریایی سپاه ایران الحاق شد.

میدل ایست نیوز: در مراسمی با حضور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، شناور گشتی _ رزمی شهید سلیمانی، شناور تندرو کلاس موشک‌انداز شهید روحی و شناور تندرو موشک‌انداز شهید دارا به تجهیزات سازمان رزم نیروی دریایی سپاه ایران الحاق شد.

سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در نهمین آیین الحاق تجهیزات تخصصی و دفاعی (شناوری) به نیروی دریایی سپاه ایران گفت: طراحی و ساخت این شناور بدست جوانان نخبه و دانش آموخته دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته و دارای بدنه شناسا گریز با سطح مقطع راداری بسیار پایین است که می‌توان آن را به‌عنوان دستاورد ملی برای کشور دانست.

وی افزود: این شناور با توجه به نوع طراحی، قابلیت دریانوردی و اجرای انواع عملیات در آب‌های دور و در شرایط نامساعد دریایی و اقیانوس‌ها را دارد.

سرلشکر باقری گفت: شناور کشتی رزمی شهید سلیمانی نسبت به شناورهای هم اندازه خود از قابلیت مانور بسیار بالاتر و شعاع چرخش بسیار کمتری برخوردار است که این قابلیت در اجرای تاکتیک‌های متنوع آفندی و پدافندی بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: این شناور به چهار دستگاه موتور پرقدرت بومی مجهز شده در کشور است که امکان حضور سریع در صحنه عملیات و نیز قابلیت دریانوردی برد بلند را بدون نیاز به پشتیبانی ساحلی، برای دفاع از منافع جمهوری اسلامی در آب‌های دور فراهم می‌کند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در ادامه خاطرنشان کرد: قابلیت حمل و نشست و برخاست بالگرد دریای در شب و روز، حمل و به آب اندازی و از آب گیری انواع شناورهای تندرو تهاجمی و پهباد عمود پرواز در حین دریانوردی مبنی بر توانمندی نبرد ترکیبی (سطح هوایی و موشکی) در آب‌های دور نیز از ویژگی‌های این شناور است.

وی افزود: شناور کشتی رزمی شهید سلیمانی در حوزه اشراف اطلاعاتی و شناسایی و پایش اهداف و رفت و آمدهای سطحی، زیرسطحی و هوایی مجهز به پیشرفته‌ترین سامانه‌های کشف و آشکار سازی، شنود راداری، مخابراتی و جنگ الکترونیک است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران گفت: از دیگر قابلیت‌های این شناور بهره مندی از سامانه‌های بومی خود حفاظتی، تجهیزات روز ارتباطی و مخابراتی (مجهز به انواع رمز کننده) و دیتا لینک هاست.

سرلشکر محمد باقری گفت: این نخستین شناور رزمی در جمهوری اسلامی ایران است که مجهز به سامانه‌های پدافند هوایی عمود پرتاب، بردکم و متوسط بصورت ترکیبی است.

وی افزود: همچنین مجهز به سامانه‌های خودکار و نیمه خودکار، توپ‌های بیست و ۳۰ میلی متری برای دفاع پیرامونی در درگیری با اهداف پروازی و سطحی است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران گفت: این شناور مجهز به نخستین سامانه پرتاب ترکیبی موشک‌های برد کوتاه و متوسط سطح به سطح (اس اس ام)، بهره مندی از اتاق عملیات مبتنی بر نرم افزار بومی مدیریت یکپارچه صحنه نبرد با قابلیت تشخیص نوع هدف یا تهدید و تخصیص آن‌ها به سامانه‌های آفندی و پدافندی است.

سرلشکر باقری افزود: بهره مندی از آخرین تجربیات موجود در دنیا در طراحی و جانمایی فضاها، اماکن، چیدمان تجهیزات، ترکیب رنگ، انتخاب تجهیزات و در راستای ایجاد تمرکز فکری و روانی خدمه شناور از دیگر ویژگی‌های این شناور است.

وی در ادامه تصریح کرد:در تولید این شناور از تجربیات فرماندهای، مدیران، کاربران در رده‌های مختلف لشکری، (سپاه، ارتش و وزارت دفاع) و کشوری (مراکز تحقیقاتی، شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌های صنعتی کشور) در راستای افزایش غنای بیش از پیش محصولات و بهره مندی از فن آوری روز دنیا استفاده شده است وپیش بینی فضای اسکان کارکنان همراه برای اجرای ماموریت‌های رزمی و آموزشی و فضای پزشکی مجهز به تجهیزات کامل امدادی هم از ویژگی‌های شناور شهید سلیمانی است.

منبع
ایسنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا