خبر اولسیاسی

مخالفت دمشق با طرح موضوع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در نشست سران

وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای الجزایری خود خواستار خودداری از مطرح شدن موضوع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در نشست آتی سران این اتحادیه شد.

میدل ایست نیوز: وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای الجزایری خود خواستار خودداری از مطرح شدن موضوع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در نشست آتی سران این اتحادیه شد.

به گزارش «النهار» بر اساس بیانیه رسمی وزارت خارجه الجزایر، «رمطان لعمامره»، وزیر خارجه این کشور در ادامه مشورت‌ها برای پیگیری دستور کار نشست آتی سران اتحادیه عرب در الجزایر، با «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه، به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

بر اساس این بیانیه در این گفت‌وگوی تلفنی مسئله رابطه سوریه و اتحادیه عرب بررسی شد و وزیر خارجه سوریه تأکید کرد که کشورش ترجیح می‌دهد که موضوع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در نشست سران اتحادیه در الجزایر مطرح نشود.

المقداد تأکید کرده که این موضع دمشق به منظور کمک برای حفظ یکپارچگی کشورهای عربی در برابر چالش‌های کنونی در سطح منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است.

طرفین همچنین ابراز امیدواری کردند که این نشست به نتایج سازنده‌ای بینجامد که موجب تقویت روابط کشورهای عربی و پیشبرد همکاری‌های مشترک عربی شود.

پیش از این، «حسام زکی»، معاون دبیرکل اتحادیه عرب، در مصاحبه‌ای تلویزیونی تأکید کرد که بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نیازمند توافق میان همه کشورهای عربی است و هنوز چنین توافقی به صورت کامل به دست نیامده است.

او گفت که رسیدن به این توافق چندان دور از دسترس نیست اما به آن نزدیکی که بسیاری فکر می‌کنند هم نیست و افزود که برخی کشورهای مخالف این بازگشت مواضع و دیدگاه‌های خودشان را دارند.

زکی تأکید کرد که موضوع هنوز نهایی نشده و نمی‌توان چارچوب زمانی مشخصی برای آن تعیین کرد.

در حالی که قرار است نشست سران کشورهای عضو اتحادیه عرب در روزهای اول و دوم نوامبر در الجزایر برگزار شود، گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال اعلام بازگشت سوریه به اتحادیه عرب مطرح شده بود.

حدود یک دهه پیش و با شدت گرفتن ناآرامی‌ها در سوریه، اتحادیه عرب عضویت سوریه را به تعلیق درآورد.

یکی از کشورهایی که تاکنون بارها بر موضع مخالف خود درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تأکید کرده قطر است. دربرابر، کشورهایی مانند عراق و امارات و اردن از کشورهای مدافع بازگشت سوریه به این اتحادیه دانسته می‌شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا