خبر اولسیاسی

معاون وزیر خارجه امریکا: عراق در لبه پرتگاه است/ قدردانی از نقش بغداد در گفت‌وگوی تهران و واشنگتن

معاون خاورمیانه وزارت امور خارجه امریکا با تأکید بر اینکه عراق در لبه پرتگاه قرار گرفته خواستار گفت‌وگوی نیروهای سیاسی این کشور برای برون‌رفت از بحران شد.

میدل ایست نیوز: معاون خاورمیانه وزارت خارجه امریکا با تأکید بر اینکه عراق در لبه پرتگاه قرار گرفته خواستار گفت‌وگوی نیروهای سیاسی این کشور برای برون‌رفت از بحران شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) «باربارا لیف»، معاون خاورمیانه وزارت خارجه امریکا، در میزگردی با حضور شماری از خبرنگاران عراقی در بغداد تأکید کرد که اولویت دولت امریکا و به خصوص وزارت خارجه این کشور امنیت و ثبات و حاکمیت عراق است و افزود که حاکمیت به معنای تشکیل نهادهایی است که شهروندان و نخبگان خواستار آن‌اند و نیز به معنای امکان تصمیم‌گیری بدون دخالت خارجی است.

وی افزود که نهادهای گوناگون امریکا، از شورای امنیت ملی و وزارت امور خارجه و دفاع و غیر آنها همگی تحولات عراق و آنچه را هفته گذشته در این کشور گذشت کاملا زیر نظر دارند و تأکید کرد که حوادث هفته گذشته نشان می‌دهد که صحنه سیاسی عراق بر لبه پرتگاه قرار گرفته است.

لیف افزود که نزاع میان سران سیاسی جز با گفت‌وگو  و رسیدن به نتیجه قابل حل نیست و این موضوعی تابع اراده نیروهای سیاسی کشور است و از همه خواست که برای رسیدن به راه حل، چه تشکیل دولت انتقالی چه برگزاری انتخابات مجدد چه تشکیل دولت جدید، گفت‌وگو کنند.

او تأکید کرد که واشنگتن اطمینان دارد که رهبران سیاسی عراق توانایی گرفتن تصمیم درست در راستای منافع ملی کشور را دارند و افزود که حضورش در بغداد در شرایط کنونی به منظور ارسال پیامی از سران امریکا بوده است.

معاون وزیر امور خارجه امریکا تأکید کرد که سران امریکا با همه طیف‌های عراقی در ارتباط هستند و با همه آنها گفت‌وگو می‌کنند.

او تأکید کرد که بنیان اصلی دموکراسی فراگیر بودن و پذیرا بودن همه صداهاست و اگر این فراگیری به دست نیاید شاهد شکست دموکراسی خواهیم بود.

لیف از همه سران سیاسی عراق خواست که از دعوت نخست‌وزیر عراق برای گفت‌وگو بیشترین استفاده را کنند و افزود که نباید انتظار داشت که همه چیز در یک جلسه حل شود ضمن اینکه دلیلی وجود ندارد که کشور به لبه پرتگاه کشیده شود.

او گفت که اراده سیاسی نیروهای عراقی باید به تشکیل دولتی با اختیارات کامل بینجامد و هیچ چیز مانع از گفت‌وگوی رودرروی رهبران سیاسی عراق نمی‌شود.

معاون وزیر امور خارجه امریکا تأکید کرد که مقتدی صدر هواداران بسیاری دارد و باید صدای او و دیگر رهبران سیاسی عراق شنیده شود اما این مهم باید با گفت‌وگو انجام شود و در غیر این صورت عراق در سرازیری خواهد افتاد.

او گفت که بن‌بست سیاسی در عراق مانعی بزرگ در برابر تحقق منافع این کشور و افزایش تعاملاتش با جهان است و افزود که عراق 85 میلیارد دلار در صندوق فدرال امریکا ذخایر ارزی دارد.

وی تأکید کرد که 40 میلیون عراقی به حق خواستار شرایطی بهتر هستند و افزود که در دیدار با سران سیاسی عراق شاهد اراده‌ای واقعی برای حل مسائل بوده است.

لیف همچنین از نقش سازنده عراق در گفت‌وگو میان ایران و امریکا قدردانی کرد.

باربارا لیف که از دیروز به عراق سفر کرده، روز گذشته با رئیس جمهوری و نخست وزیر و رئیس مجلس عراق دیدار کرد.

منبع
واع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا