خبر اولسیاسی

گروسی: فعالیت آژانس در ایران تحت تاثیر قرار گرفته است

مدیر کل سازمان انرژی اتمی عنوان کرد که فعالیت راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بر تعهدات هسته‌ای ایران در برجام، به طور جدی تحت تاثیر قرار گرفته است.

میدل ایست نیوز: «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه آغازین خود در نشست شورای حکام آژانس، گفت که فعالیت راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بر تعهدات هسته‌ای ایران در برجام، به طور جدی تحت تاثیر قرار گرفته است.

به گزارش «ایسنا»، در بخشی از متن بیانیه آغازین رافائل گروسی که در وبگاه آژانس انرژِ اتمی منتشر شده، آمده که از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بر اجرای تعهدات هسته‌ای ایران در برجام به طور جدی تحت تاثیر تصمیم ایران برای اجرایی کردن برخی فعالیت‌های هسته‌ای از جمله تعهدات آن در پروتکل الحاقی قرار گرفته است.

گروسی عنوان کرد در صورتی که ایران تعهدات هسته‌ای‌اش در برجام را به طور کامل از سر بگیرد لازم است که آژانس شکاف موجود در زمینه اشراف اطلاعاتی‌ خود که هنگام غیرفعال بودن تجهیزات بازرسی و نظارتی‌ آژانس ایجاد شده، را رفع کند و برای این منظور، آژانس باید اقدامات اضافی پادمانی انجام بدهد و ایران نیز باید مدارک جامع و دقیقی به آژانس ارائه کند.

وی در ادامه افزود که ما باید از جامعیت و دقیق‌بودن اطلاعات بایگانی شده توسط تجهیزات نظراتی‌ خود در بازه زمانی ۲۱ فوریه ۲۰۲۱ تا ۸ ژوئن ۲۰۲۲ مطمئن شویم، حتی آن موقع هم چالش‌های قابل ملاحظه‌ای خواهیم داشت تا تایید کنیم وضعیت موجود سانتریفیوژها و آب سنگینی که از سوی ایران اعلام شده با وضعیت آن در پیش از ۲۱ فوریه ۲۰۲۱ مطابقت دارد.

مدیرکل آژانس درباره توافق پادمانی با ایران افزود: «متاسفانه، از زمان گزارش قبلی‌ام و با وجود آمادگی اعلام شده از سوی آژانس برای تعامل بدون تاخیر با ایران برای حل‌وفصل این مسائل، ایران با آژانس همکاری نکرده و به دنبال آن، هیچ پیشرفتی در مدت ارائه این گزارش و هیچ یک از مسائل باقی‌‎مانده حل‌نشده، حاصل نشده است. بنابراین، تمامی این مسائل پادمانی هنوز باقی مانده‌اند.»

رافائل گروسی گفت مادامی که ایران توضیحات فنی موثقی برای وجود ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در سه محل اعلام نشده در ایران ارائه نکند و به آژانس درباره محل‌های فعلی این مواد یا تجهیزات آلوده به آن اطلاع ندهد، آژانس قادر نخواهد بود صحت و جامعیت اظهارات ایران ذیل توافق جامع پادمانی‌اش را تایید کند، چون ایران تا الآن این کار را نکرده و آژانس نیز در موقعیتی نیست که اطمینان دهد برنامه هسته‌ای ایران منحصرا صلح‌آمیز است.

وی تاکید کرد که آژانس آماده از سرگیری همکاری بدون تاخیر با ایران برای حل و فصل این مسائل است.

منبع
ایسنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا