اجتماعیخبر اول

مراسم اربعین، اخلاص ناب مردم عراق در خدمت زوار حسینی

مردم از اقشار مختلف، از پیر و جوان، در هر موقعیتی و هر پیشه ای که داشته باشند، از روی نیت پاک خود، مخلصانه هر آنچه در توان دارند را برای خدمت به زائران و تامین رفاهشان انجام می دهند.

میدل ایست نیوز: مراسم پیاده روی اربعین که در عراق به “مشایه” معروف است، قدمتی به درازای تاریخ عراق دارد. از قدیم الایام مردم با نزدیک شدن به روز 20 صفر پیاده از نجف راهی کربلا می شدند تا زیارت اربعین حسینی را به جا آورند؛ زیارتی که علمای شیعه و مراجع عظام در برپایی آن اهتمام و توجهی ویژه داشته اند.

زوار معمولا از دو مسیر رهسپار کربلا می شوند، یک راه که همین راه فعلی است که از نجف تا کربلا در کنار مسیر اتوبان روست که نزدیکتر است و دیگری از کنار رود فرات است که در امتداد رود زوار به سمت کربلا می روند که طولانیتر است اما به دلیل وجود باغات متنوع در کنار رود دلپذیرتر است.

مراسم اربعین از روز نخست تا به اکنون، یک مراسم کاملا مردمی بوده که هیچ نهاد دولتی یا حکومتی در آن هیچ دخالتی نداشته است. به عبارت دیگر از صفر تا صد این مراسم کاملا مردمی است و هیچ نهاد دولتی مشارکتی در آن نکرده و اگر هم در جایی موکبی وابسته به نهادی دیده شود، صرفا یک اقدام ساده آن نهاد است که هیچ ارتباطی به ورود دولت به این مراسم مردمی محسوب نمی شود.

در مراسم اربعین مردم از سراسر عراق به سمت کربلای معلا حرکت می کنند، و در میانه راه مردم، با خلوص هر چه تمام تر، هر آنچه دارند بر طبق اخلاص می گذراند و در اختیار زورا حسینی قرار می دهند. بی اغراق خلوص و نیت پاک مردم ساده و بی ادعا را در مراسم اربعین حسینی به روشنی می توان دید. مردم از اقشار مختلف، از پیر و جوان، در هر موقعیتی و هر پیشه ای که داشته باشند، از روی نیت پاک خود، مخلصانه هر آنچه در توان دارند را برای خدمت به زائران و تامین رفاهشان انجام می دهند. از روی همین نیت پاک و ساده است که از کوچکترین خدمات ممکن تا دست و دلبازی های گوناگون در پذیرایی و تا اسکان زائران توسط مردم را شاهدیم که حتی بارها مشاهده شده میزبانان از رفاه و آسایش خود گذشته اند صرفا برای اینکه زوار حسینی آسایش داشته باشند.

مراسم اربعین حسینی در زمان رژیم بعثی

در دوران رژیم بعث، حکومت بعثی به دلیل تعصبات افراطی ایدئولوژیک خود مراسم پیاده روی اربعین را منع کرد. از جمله در سال 1977 مصادف با 1397 قمری که زوار حسینی در مسیر نجف به کربلا از زمین و هوا مورد حمله رژیم بعث قرار گرفتند و به خاک و خون کشیده شدند. با وجود این ممانعت مردم همچنان تلاش کردند به نحوی این مراسم و سنت های مرتبط با آن را حفظ کنند. پس از این سرکوب گسترده، در سال های بعد پیاده روی اربعین حسینی با احتیاط بسیار و غالبا به صورت مخفیانه برگزار می شد تا اینکه بعد از سقوط رژیم بعث این مراسم دینی و مردمی به طور خودجوش مجددا برگزار شد و عاشقان حسینی هر سال باشکوه تر این مراسم را برگزار کردند.

اهمیت اربعین در سال های اخیر

بعد از سقوط موصل و ورود داعش به عراق، این گروه تروریستی و جریان های افراطی متمایل به آن برای زوار اربعین حسینی خط و نشان های بسیاری کشیدند و تلاش کردند با عملیات ایذایی و تهدیدهای امنیتی، مردم را از انجام این مراسم بازدارند. اگرچه مردم همچنان با اخلاص کامل به انجام سنت دیرینه دینی خود ادامه دادند و نگذاشتند که زیارت اربعین حسینی تحت تاثیر تهدیدهای تروریست ها از رونق بیفتد.

بعد از شکست داعش و رفع تهدیدهای آن، مراسم اربعین با شوری مضاعف و حضوری به مراتب گسترده تر دنبال شد و هر سال بر تعداد زائران افزوده شده است.

اکنون مراسم اربعین حسینی فراتر از مرزهای جغرافیایی است و هر ساله دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت از سراسر گیتی با ملیت های گوناگون خود را به خاک عراق می رسانند تا در مراسم اربعین حسینی شرکت کنند و به آن اجر دهند.

مراسم امسال اربعین حسینی

به دلیل محدودیت های ناشی از بیماری کرونا، طی دو سال گذشته، حضور در مراسم اربعین کمتر از هر سال بود. اما امسال با رفع محدودیت های کرونایی، حضور در این مراسم با شور و شوق بیشتری انجام شده است. برای همین شاهدیم که حضور در مراسم اربعین زودتر از هر سال آغاز شده و عاشقان حسینی با شور بیشتری خود را به کربلای معلا رسانده اند.

پیش بینی می شود امسال دستکم 20 میلیون نفر از سراسر جهان در مراسم اربعین حسینی حاضر شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا