اقتصادیخبر اولسیاسی

«خوش‌بینی محتاطانه» اسرائیل درباره نتایج مذاکرات ترسیم مرزها با لبنان

یک مقام اسرائیلی از «خوش بینی محتاطانه» درباره نتایج مذاکرات با لبنان درباره ترسیم مرزهای آبی خبر داد.

میدل ایست نیوز: یک مقام اسرائیلی از «خوش بینی محتاطانه» درباره نتایج مذاکرات با لبنان درباره ترسیم مرزهای آبی خبر داد.

به گزارش «القدس العربی» شبکه رسمی اسرائیل (کان) به نقل از یک مقام اسرائیلی که نخواسته نامش فاش شود خبر داد که یک «خوش‌بینی محتاطانه» در اسرائیل درباره نتایج مذاکرات با لبنان درباره ترسیم مرزها شکل گرفته است.

این مقام افزود که صرف نظر از چنین توافقی، «اسرائیل هر زمان که لازم بداند استخراج از میدان گازی کاریش را آغاز خواهد کرد و در این باره به تهدیدهای حزب‌الله اعتنایی نمی‌کند و به هرگونه اقدام حزب‌الله پاسخی قاطع خواهد داد».

روز جمعه یک مقام لبنانی بلندپایه تأکید کرد که توافق با اسرائیل درباره ترسیم مرزهای آبی در دسترس است و افزود که «آموس هوکشتاین»، واسطه امریکایی مذاکرات اسرائیل و لبنان، در سفرش به لبنان مقامات این کشور را در جریان مذاکرات خود با شرکت توتال قرار داده است.

روز گذشته، «عبدالله بوحبیب»، وزیر امور خارجه لبنان، در کنفرانسی مطبوعاتی در پاسخ به سؤالی درباره اقدام شخص رئیس جمهوری امریکا برای حل و فصل موضوع توافق لبنان و اسرائیل درباره ترسیم مرزهای آبی، گفت: «قطعا رئیس جمهوری امریکا پیشنهادهای تازه‌ای را مطرح کرده که نمی‌توانم آن را بیان کنم».

او گفت که «جو بایدن» با «یائیر لاپید»، نخست‌وزیر اسرائیل، در این باره تلفنی صحبت کرده و از او خواسته که موضوع را فیصله دهد.

وزیر امور خارجه لبنان تأکید کرد که طرف امریکایی به بیروت خبر داده که امریکا در پی نهایی شدن توافق ظرف این ماه یا ماه آینده است و افزود که در این پرونده شاهد پیشرفت هستیم «اما هنوز به توافق نهایی نرسیده‌ایم».

روز جمعه «آموس هوکشتاین»،  نماینده امریکا در مذاکرات غیر مستقیم لبنان و اسرائیل، در کنفرانسی مطبوعاتی در فرودگاه بیروت پیش از ترک لبنان، با اشاره به دیدارهای خود با رؤسای جمهور و مجلس و دولت لبنان گفت: «نسبت به آنچه شنیدم و گفت‌وگوهایی که داشتیم خوشبینم».

او تأکید کرد که مذاکرات شاهد پیشرفت به سمت امضای توافقی است که به نفع اقتصاد لبنان خواهد بود.

وی افزود که واشنگتن از همه توان خود برای رسیدن به توافقی که مورد رضایت همه طرف‌ها باشد استفاده می‌کند.

اولین دور مذاکرات لبنان و اسرائیل با وساطت امریکا و سازمان ملل در اکتبر 2020 آغاز شد.

اکتشاف ذخایر گاز در دریای مدیترانه و سواحل نزدیک به اسرائیل و لبنان و فلسطین باعث اهمیت استراتژیک این منطقه و تلاش برای رفع اختلافات برای آغاز حفاری و استخراج گاز از این منطقه شده است.

لبنان در سایه وضعیت اقتصادی نامناسب و بهره برداری از حقوق دریایی خود در ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی اولین مجوز اکتشاف در این منطقه سرشار از نفت و گاز را صادر کرد. لبنان اولین قرارداد اکتشاف نفت و گاز در دو ناحیه فرا ساحلی دریای مدیترانه را با یک کنسرسیوم بین المللی متشکل از شرکتهای “توتال” فرانسه، “اِنی” ایتالیا و “نوواتک” روسیه به امضا رساند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا