اجتماعیخبر اولسیاسی

پنج اظهارنظر پادشاه بریتانیا درباره اسلام/ از مدیونی غرب به علمای اسلام تا عدم حمایت از سلمان رشدی

چارلز سوم پادشاه جدید بریتانیا که اکنون رئیس کلیسای انگلیکن هم هست، سخنرانی های زیادی در مورد موضوعات مذهبی و تاریخی مربوط به مسلمانان و اسلام انجام داده است.

میدل ایست نیوز: در سال 1996 بود که «ناظم الحقانی» مفتی قبرس گرویدن «چارلز سوم»، پادشاه جدید بریتانیا، به اسلام خبر داد و گفت: «او در ترکیه پنهانی مسلمان شده، من خبر دارم، چیز بیشتری نمی توانم بگویم». کاخ باکینگهام این اظهارات را «یاوه» خواند.

به گزارش «Middle East Eye»، چارلز سوم که هفته گذشته پادشاه جدید بریتانیا شد مسلمان نیست اما شناخت خوبی از اسلام و مسلمانان دارد.

او که اکنون رئیس کلیسای انگلیکن هم هست، سخنرانی های زیادی در مورد موضوعات مذهبی و تاریخی مربوط به مسلمانان و اسلام انجام داده است.

او یک بار در اظهاراتی گفت که برای فهمیدن بهتر قرآن، زبان عربی یاد گرفته است. در ادامه برخی از مهم ترین مواضع او درباره مسائل مربوط به جهان اسلام را مرور می کنیم.

محیط زیست

چارلز از مدافعان مهم محیط زیست و مبارزه با تغییرات اقلیمی است و در این باره گاه به اسلام نیز استناد کرده است.

در سخنرانی‌اش در سال 1996 با عنوان « احساس تقدس، پل سازی بین اسلام و غرب» تأکید کرد که احترام به رویکرد اسلام در مورد نظام طبیعت، گفت که «این دیدگاه‌ها برای بازفکری و بهبود مراقبت عملی ما از انسان و محیط زیست در غرب کمک می‌کند».

چارلز سوم در سال 2010 در سخنرانی در مرکز مطالعات اسلامی آکسفورد که از سال 1993 حامی مالی آن بود، دیدگاه خود در این باره را تفصیل بیشتر بیان کرد.

وی در سخنرانی خود گفت: «چیزی که از اسلام فهمیدم این است که بر اساس اصل مهمی که در اسلام وجود دارد، فراوانی در طبیعت محدودیت هایی دارد، این محدودیت‌ها اختیاری نیست بلکه حدودی است که خداوند وضع کرده است بنابراین اگر فهم من از اسلام درست باشد، به مسلمانان دستور داده شده است که به این حدود تعرض نکنند».

پادشاه بریتانیا اسلام را دارای یکی از بزرگترین گنجینه‌های حکمت و دانش معنوی در دسترس بشر توصیف کرده است. گنجینه ای که با گریش به سمت «ماده گرایی غربی» تا حد زیادی نادیده گرفته شده است.

وی گفت حقیقیت ناخوشایندی که وجود دارد این است که ما این سیاره را تنها به یک دلیل با بقیه موجودات شریک می‌شویم و آن این است که نمی ‎توانیم به تنهایی درون یک شبکه متعادل که به دور ما پیچیده زندگی کنیم، اسلام همواره متوجه این نکته بوده و غفلت از این موضوع به معنای کوتاهی در عهد ما با خداوند است.

وی در ادامه به نمونه‌هایی از برنامه‌ریزی شهری اسلامی در طول قرن‌ها، از جمله سیستم‌های آبیاری در اسپانیا در 1200 سال پیش اشاره کرد و به عنوان نمونه‌هایی از چگونگی حفظ «آموزه‌های نبوی»، برنامه‌ریزی بلندمدت منابع برای منفعت «اقتصادهای کوتاه‌مدت» اشاره کرد.

کاریکاتورهای پیامبر و آیات شیطانی

در سال 2006، چارلز سوم در دیدار از دانشگاه الازهر از انتشار کاریکاتورهای اهانت آمیز درباره پیامبر اسلام در دانمارک انتقاد کرد و گفت که «نشانه یک جامعه واقعاً متمدن آن است که به اقلیت ها و غریبه ها احترام بگذارد».

در سال 2014، «مارتین آمیس» نویسنده انگلیسی، به مجله «ونتی فر» گفت که با چارلز در مورد خودداری صریح وی از حمایت از سلمان رشدی در پی صدور فتوا علیه کتاب آیات شیطانی صحبت کرده و پاسخ چارلز این بوده که از کسی که به عمیق ترین اعتقادات دیگران توهین کرده حمایت نمی کند.

اسلام و غرب

پادشاه جدید بریتانیا تاکنون بارها بر ضرورت فهم بهتر اسلام توسط غربیان تأکید کرده است. او در سخنرانی مشهوری در سال 1993 گفت: «همان طور که در غرب سوءتفاهم بسیاری درباره اسلام وجود دارد، همچنین ما از دین تمدن و فرهنگ خود به اسلام هم بی خبریم و این بی خبری به نظرم نتیجه شکست ما در بیرون آمدن از قید و بندهای تاریخ است».

وی افزود که اسلام نگاهی متافیزیکی و یکپارچه به ما و دنیای پیرامون ما دارد و این چیزی است که غرب بعد از انقلاب علمی از دست داده است.

او بارها بر ضرورت خودداری از ارتباط دادن افراط گرایی به اسلام تأکید کرده و گفته که افراط گرایی به اسلام منحصر نمی شود و در دیگر ادیان از جمله مسیحیت هم دیده می شود و اکثریت مطلق مسلمانان در امور سیاسی افرادی میانه رو هستند و خود پیامبر نیز همواره از افراط گرایی بر حذر بوده است.

اسلام و سیاست پولی

چارلز سوم در سال 2013 در سخنانی در کنفرانس جهانی اقتصاد اسلامی در لندن نشان داد که اطلاعات دقیقی درباره سیاست های پولی اسلام دارد.

او در این سخنرانی گفت که اجرای حرمت قاطع «ربا» در اسلام در نظام اقتصادی امروز جهان نتایج جالبی خواهد داشت، چون بدهی ای که با اتمام سرمایه های طبیعی زمین به نسل های آینده تحمیل کرده ایم، ربوی و کاملا غیر قابل قبول خواهد بود.

وی افزود که با چنین نگاهی، اجرای اصول ثابت اسلام به ایجاد روشی اخلاقی تر که به نتایج عادلانه می انجامد کمک خواهد کرد.

تأثیر مسلمانان بر جهان

پادشاه بریتانیا تاکنون بارها به نقش مسلمانان در عرصه های علمی و هنری پرداخته است. او در سال 2006 هنگام بازدید از دانشگاه الازهر مصر گفت: «باید یادمان باشد که ما در غرب مدیون علمای اسلام هستیم زیرا به لطف آنها، گنجینه های آموزش کلاسیک در دوران تاریک اروپا زنده ماند».

وی در جای دیگری نیز گفت هر کس به سهم اسلام در نو زایش اروپا شک دارد یک بار با اعداد رومی حساب انجام دهد، «خدا را شکر که اعداد عربی را داریم و آنها مفهوم صفر را هم به ریاضیات وارد کردند و این موضوع از طریق مسلمانان وارد اروپا شد».

چارلز در سال 1993 نیز در سخنرانی مشهوری از حقوق زنان در اسلام و پیشرو بودن اسلام بر غرب در این باره سخن گفت و تأکید کرد که کشورهای اسلامی مثل ترکیه، مصر و سوریه در همان ابتدا مثل کشورهای اروپایی به خصوص سوئیس به زنان حق رای دادند و زنان در این کشورها به علت برابری حقوق و فرصتی که برای کار کردن آنها در کشورشان وجود دارد، راضی هستند.

از طريق
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا