خبر اولسیاسی

مذاکرات «سرنوشت‌ساز» احزاب کرد برای معرفی نامزد نهایی ریاست جمهوری عراق

 منابع مطلع کرد پیشرفت در مذاکرات احزاب کرد بر سر نامزد ریاست جمهوری عراق خبر دادند و تأکید کرد که این مذاکرات شامل مجموعه‌ای از مسائل اختلافی میان احزاب کرد می‌شود.

میدل ایست نیوز: منابع مطلع کرد پیشرفت در مذاکرات احزاب کرد بر سر نامزد ریاست جمهوری عراق خبر دادند و تأکید کرد که این مذاکرات شامل مجموعه‌ای از مسائل اختلافی میان احزاب کرد می‌شود.

یک مقام سیاسی در اقلیم کردستان عراق به پایگاه خبری «العربی الجدید» خبر داد که مذاکراتی میان حزب دموکرات کردستان و حزب اتحادیه میهنی بر سر مسائل گوناگون و در رأس همه مسئله انتخاب نامزد نهایی ریاست جمهوری ادامه دارد.

این مقام که نخواسته نامش فاش شود تأکید کرد که این مذاکرات بر سر مجموعه کاملی از اختلافات است که موضوع نامزد ریاست جمهوری از همه آنها مهم‌تر است و افزود که مسئله مناصب بلندپایه در نیروهای پیشمرگه و منصب استاندار کرکوک و مسائل اداری اقلیم کردستان و نیز مسئله اجرای انتخابات پارلمانی اقلیم از مسائلی است که در این مذاکرات مطرح است.

این منبع آگاه این مذاکرات را «سرنوشت‌ساز و آخرین دور از مذاکرات درباره مقام ریاست جمهوری عراق و تعیین تکلیف نامزدهای ریاست جمهوری و جایگزین کردن هردو نامزد یا حفظ یکی از آنها» دانست.

همزمان «محمود خوشناو»، از سران اتحادیه میهنی کردستان، تأکید کرد که مذاکرات پیشرفت بسیار خوبی داشته و به تفاهماتی رسیده هرچند مسئله نامزد نهایی ریاست جمهوری قطعی نشده است.

او گفت که نیروهای سیاسی کرد تحت فشار نیروهای سیاسی بغداد برای تعیین تکلیف مقام ریاست جمهوری هستند و افزود که احزاب کرد توافق کرده‌اند که حتما با یک نامزد برای ریاست جمهوری در مجلس عراق حاضر شوند.

وی افزود که اتحادیه میهنی نامزدی غیر از «برهم صالح» ندارد و هیچ کس را جانشین وی نخواهد کرد و مذاکرات با حزب دموکرات ممکن است به توافق بر سر تمدید دوره ریاست جمهوری صالح بینجامد و چنین چیزی اصلا بعید نیست.

از سوی دیگر، «ریبین سلام»، عضو حزب دموکرات کردستان، گفت که در دو روز گذشته پیشرفت بسیار خوبی در مذاکرات دو حزب درباره منصب ریاست جمهوری پیش آمده اما هنوز توافق نهایی صورت نگرفته است.

وی گفت که تعیین تکلیف این موضوع در آینده بسیار نزدیک و پس از پایان مراسم زیارت اربعین (روز شنبه) انجام خواهد شد و مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی میان همه احزاب کرد ادامه دارد.

بر اساس عرف سیاسی عراق منصب ریاست جمهوری متعلق به کردهاست و در توافقی میان کردها، تاکنون نامزد حزب اتحادیه میهنی به ریاست جمهوری عراق می رسید و در عوض حزب دموکرات ریاست اقلیم کردستان عراق را به دست داشت.

در انتخابات اخیر عراق، حزب دموکرات با توجه به تعداد کرسی های خود در مجلس، معرفی نامزد ریاست جمهوری را حق خود دانست اما به علت اختلافات موجود، 3 تلاش مجلس عراق برای انتخاب رئیس جمهوری ناکام ماند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا