سیاسی

واکنش ایران به درگیری میان تاجیکستان و قرقیزستان

سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن ابراز نگرانی از درگیری میان تاجیکستان و قرقیزستان، تأکید کرد که ایران آماده کمک به حل اختلافات این دو کشور است.

میدل ایست نیوز: سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن ابراز نگرانی از درگیری میان تاجیکستان و قرقیزستان، تأکید کرد که ایران آماده کمک به حل اختلافات این دو کشور است.

بر اساس بیانیه رسمی وزارت خارجه ایران، «ناصر کنعانی» در پی درگیری های مرزی بین جمهوری تاجیکستان و جمهوری قرقیزستان، با ابراز نگرانی از تشدید این درگیری ها، خواستار آتش بس پایدار و حل و فصل اختلافات از طریق گفتگو و روش های مسالمت آمیز شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به روابط بسیار دوستانه جمهوری اسلامی ایران با دو جمهوری تاجیکستان و قرقیزستان، آمادگی ایران برای هرگونه مساعدت به حل اختلافات بین این دو کشور را اعلام کرد.

قرقیزستان روز جمعه نظامیان تاجیکستان را به از سرگیری گلوله‌باران مناطق مرزی به رغم توافق آتش‌بس اخیر میان دو کشور متهم کرد.

مقامات قرقیزستان همچنین اعلام کردند که حملات ارتش تاجیکستان هزاران نفر را مجبور به تخلیه از مناطق مرزی کرده و جان ۲۴ نفر را گرفته است.

در همین راستا شعبه محلی هلال احمر اعلام کرد که دست کم ۱۹ هزار نفر از ساکنان مناطق اطراف شهر «بادکند» قرقیزستان، واقع در نزدیکی مرز این کشور با تاجیکستان که روز جمعه گلوله‌باران شده بود برای احتیاط تخلیه شده‌اند.

دفتر «صادیر جباروف» رئیس جمهوری قرقیزستان پیش‌تر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که وی و «امامعلی رحمان»، رئیس جمهوری تاجیکستان روز جمعه طی نشستی در ازبکستان بر سر آتش‌بس و صدور فرمان عقب‌نشینی به نیروهای خود به توافق دست یافته‌اند.

این دو جمهوری‌ شوروی سابق، که هر دو متحد روسیه هستند، پیش از این یکدیگر را به از سرگیری درگیری‌ها در منطقه مورد مناقشه دو طرف که حداقل سه کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت، متهم کرده بودند.

بر اساس بیانیه‌ گارد مرزی قرقیزستان، به موجب این توافقنامه دو طرف متعهد شدند از ساعت ۱۶ به وقت محلی حملات را متوقف کنند.

با این حال، طرف قرقیزستانی می‌گوید که پس از اجرایی شدن توافق آتش‌بس دو روستای این کشور دوباره گلوله باران شدند.

قرقیزستان مدعی است که نیروهای تاجیکستان با استفاده از تانک، نفربر زرهی و آتش خمپاره وارد یک روستای مرزی این کشور شده و فرودگاه شهر «بادکند» و مناطق مجاور آن را گلوله باران کرده‌اند.

از سوی دیگر، تاجیکستان نیز نیروهای قرقیزستان را به گلوله‌باران یک پاسگاه و هفت روستا در همین منطقه با «سلاح‌های سنگین» متهم کرده است.

مسکو که با هر دو کشور قرقیزستان و تاجیکستان روابط نزدیک دارد اوایل روز جمعه خواستار توقف درگیری‌ها میان دو طرف شده بود.

منطقه‌‌ای که درگیری‌های مرزی قرقیزستان و تاجیکستان در آن متمرکز شده به دلیل جغرافیای سیاسی و قومی شهرت یافته و سال گذشته نیز به محل خصومت‌های مشابه میان دو کشور تبدیل شده بود.

مقامات شهر شمالی «اسفارا» در تاجیکستان پیش‌تر از کشته شدن یک غیرنظامی و دو مرزبان تاجیک و زخمی شدن دست کم سه نفر در جریان درگیری‌های مرزی خبر داده بودند.

قرقیزستان نیز روز جمعه اعلام کرد که درگیری‌ها در استان باندکند جنوبی که با منطقه شمالی سغد در تاجیکستان هم مرز است دست کم یک کشته و ۵۵ زخمی به جای گذاشته است.

منبع
وزارت خارجه ایران

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا