سیاسی

ترکیه اولین نیروگاه هسته‌ای سال 2023 را می‌سازد

وزارت انرژی ترکیه اعلام کرد که این کشور در تلاش است هر چه زودتر نیروگاه هسته‌ای آق قویو را بسازد و اولین کشوری شود که در سال 2023 نیروگاه هسته‌ای ساخت.

میدل ایست نیوز: «فاتح دونمز» وزیر انرژی ترکیه گفت که ترکیه برای ساخته نیروگاه هسته‌ای «آق قویو» برنامه ریزی کرده است تا این نیروگاه اولین نیروگاه هسته‌ای 2023 شود.

به گرارش «روسیا الیوم»، دونمز افزود که در مورد نیروگاه هسته ای آق قویو توافق شده و وزارت انرژی و رئیس جمهوری ترکیه تلاش زیادی کردند تا طرفین (شرکت کننده در پروژه) را به اجماع برسانند و مشکلات پیش آمده را حل کنند.

روزنامه «ینی شفق» گفت که این کار به سرعت ادامه خواهد یافت و همچنین برنامه زمانی پروژه برای ما الزامی است چرا که ما باید اولین واحد این نیروگاه را در سال 2023  افتتاح کنیم.

پروژه آق قویو اولین پروژه از نوع خود در جهان، در زمینه انرژی هسته ای است که بر اساس مدل «ساخت، مالکیت و بهره برداری» اجرا می شود.

هزینه این پروژه حدود 20 میلیارد دلار بوده است.

این در حالی است که پیش از این منابع آگاه خبر دادند که شرکت «روساتم» روسیه اخیرا بدون هشدار قبلی قرارداد خود با شرکت ترکیه‌ای را فسخ کرده و این اقدام آینده ساخت این نیروگاه اتمی بر اساس برنامه تعیین‌شده را در ابهام فروبرده است.

این منابع گفته‌اند که دولت ترکیه تاکنون درباره این موضوع سکوت اختیار کرده و صرفا به انتشار یک بیانیه از جانب وزارت انرژی و اعلام پیگیری موضوع بسنده کرده است.

روسیه و ترکیه در سال 2010 قراردادی برای ساخت و راه‌اندازی 4 نیروگاه اتمی امضا کردند که به موجب آن تاکنون 317 دانشجوی ترکیه‌ای در روسیه در رشته فیزیک هسته‌ای تحصیل کرده‌اند.

ترکیه امیدوار است که اولین نیروگاه اتمی‌اش در ماه مه آینده افتتاح شود و اردوغان می‌کوشد که از این موضوع به عنوان یک دستاورد مهم در تبلیغات انتخاباتی استفاده کند، اما فسخ ناگهانی قرارداد از سوی روسیه موجب نگرانی ترکیه شده است.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا