خبر اولسیاسی

دبیرکل سازمان ملل طرف‌های یمنی را به صلح فراخواند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: آتش‌بس انسانی در یمن را از دوم آوریل دو بار تمدید کردم تا طولانی‌ترین دوره آرامش نسبی از زمان آغاز درگیری‌ها در سال ۲۰۱۵ به دست آید.

میدل ایست نیوز: دبیرکل سازمان ملل تمامی طرف‌های مسؤول در یمن از جمله نیروهای دولت مستعفی و هم‌پیمانان آنها و نیروهای وابسته به جنبش انصارالله و حامیان بین‌المللی آنها را به انتخاب صلح برای رفاه تشویق کرد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: آتش‌بس انسانی در یمن را از دوم آوریل دو بار تمدید کردم تا طولانی‌ترین دوره آرامش نسبی از زمان آغاز درگیری‌ها در سال ۲۰۱۵ به دست آید.

به گزارش ایسنا، گوترش اظهار کرد: به شدت طرف‌های یمنی را تشویق می‌کنم آتش‌بس را تمدید نکرده بلکه شروط و مدت آن را متناسب با پیشنهاد هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه‌ام توسعه دهند و تمامی طرف‌های مسؤول در یمن از جمله نیروهای دولت مستعفی و هم‌پیمانان آنها و نیز نیروهای وابسته به جنبش انصارالله و حامیان بین‌المللی آنها را به انتخاب صلح برای رفاه تشویق می‌کنم.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه تاکید کرد: آتش‌بس فواید چشمگیر و امدادرسانی به مردم یمن در زمینه‌هایی که به شدت به آن نیاز داشتند از جمله کاهش قابل توجه خشونت و تلفات انسانی در سراسر این کشور را به دنبال داشت. همچنین آتش‌بس امکان انتقال محموله‌های سوخت از طریق بندر حدیده، بندر اصلی دریای سرخ و نیز ازسرگیری پروازهای بین‌المللی در فرودگاه صنعاء را برای اولین بار در طول شش سال گذشته فراهم کرد.

او افزود: هنوز لازم است در برخی زمینه‌ها از جمله در زمینه رسیدن به توافقی درباره بازگشایی مسیرها در تعز و دیگر استان‌ها تلاش‌های بیشتری جهت اجرای کامل آتش‌بس انجام شوند.

گوترش در همین راستا از تمامی طرف‌های این درگیری طولانی به شکل جدی خواست از این فرصت استفاده کنند.

دبیرکل سازمان ملل گفت: الان زمان مناسبی برای اقدام بر اساس دستاوردها و ازسرگیری یک عملیات سیاسی فراگیر جهت رسیدن به سازشی مذاکراتی برای پایان دادن به این درگیری است و سازمان ملل نیز از هیچ تلاشی برای حمایت از طرف‌های یمنی در این مسیر دریغ نخواهد کرد.

منبع
ایسنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا