خبر اولسیاسی

عمان برای بازکردن حریم هوایی خود به روی اسرائیلی‌ها چهار شرط گذاشت

عمان برای دادن مجوز و گشودن حریم هوایی خود به روی خطوط هوایی اسرائیل چهار شرط گذاشته است.

میدل ایست نیوز: اسرائیل برای کوتاه کردن مسیر و زمان پروازهای خود به دنبال موافقت عمان برای باز کردن حریم هوایی خود به روی خطوط هوایی اسرائیل است که اخیراً پیشرفت‌هایی در این زمینه حاصل شده است.

به گزارش «عربی21»، پیش‌‌تر عربستان به عنوان بخشی از توافقی که در جریان سفر «جو بایدن» رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا به این کشور انجام شد، به هواپیماهای اسرائیلی اجازه داد از خاکش عبور کنند، اما در عمل تا زمانی که عمان از باز کردن حریم هوایی خود امتناع می‌کرد، این اجازه بی فایده بود.

اسرائیل تصور می کرد که دلیل عدم توافق با عمان در این زمینه عدم ارائه تقاضای رسمی از سوی اسرائیل باشد، زیرا در طول سال‌ها بین دو طرف «روابط خوبی» وجود داشته اما هیچگاه این روابط رسمی و در سطح دیپلماتیک نبوده است.

عمان برای صدور مجوز باز کردن حریم هوایی خود به روی اسرائیل، 4 شرط را مطرح کرده است که عبارتند از: مقامات دولتی عمان بتوانند هواپیماهای اسرائیلی را که مجبور به فرود در فرودگاه عمان هستند بررسی کنند، فقط پروازهای تجاری و غیرنظامی مجاز به عبور هستند، عمان حق کامل دارد مجوز را بر اساس منافع خود مسدود کند، هواپیمای مقامات اسرائیلی فقط در موارد اضطراری حق فرود در فرودگاه عمان را دارند.

انتظار می‌رفت تماسی در این زمینه با عمانی ها در هفته گذشته و در جریان مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک صورت گرفته باشد، هنوز مشخص نیست که آیا این مذاکرات مستقیماً با عمانی ها انجام شده یا این تماس ها با میانجی‌گری امارات یا عربستان سعودی صورت گرفته است.

برخی معتقدند دلیل امتناع عمان از صدور مجوز برای خطوط هوایی اسرائیل، فشارهای ایران بر مقامات عمان بوده تا آنجا که احتمال می رود این فشارها با تهدیدهای صریح همراه بوده باشد.

منبع
عربی21

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا