اقتصادیخبر اولسیاسی

بلینکن: در حال بررسی گزینه‌های متعدد درباره روابط با عربستان هستیم

وزیر خارجه امریکا اعلام کرد که کشورش در حال بررسی گزینه‌های گوناگون در روابط با عربستان در پی تصمیم اوپک پلاس درباره کاهش تولید نفت است.

میدل ایست نیوز: وزیر خارجه امریکا اعلام کرد که کشورش در حال بررسی گزینه‌های گوناگون در روابط با عربستان در پی تصمیم اوپک پلاس درباره کاهش تولید نفت است.

به گزارش «فرانس پرس»، در پی تصمیم اوپک پلاس درباره کاهش 2 میلیون بشکه‌ای تولید نفت بدون اعتنا به درخواست‌های مکرر امریکا، «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا تأکید کرد که کشورش در حال بررسی گزینه‌های متعدد درباره پاسخ دادن به این تصمیم در روابطش با عربستان است.

بلینکن گفت: «در مورد آینده روابط با عربستان گزینه‌های متعددی را بررسی می‌کنیم و با کنگره در حال مشورت هستیم».

بلینکن بدون توضیح بیشتر در این باره گفت که امریکا بیش از هر چیز به منافع خود می‌اندیشد و برای هر تصمیمی همه ابعاد مسئله را بررسی می‌کند.

از سوی دیگر، «چاک گراسلی»، سناتور جمهوری‌خواه امریکایی، خواستار ضمیمه شدن قانونی درباره کشورهای عضو اوپک پلاس به قانون سیاست دفاعی سالانه امریکا شد.

همزمان شماری از دموکرات‌های کنگره خواستار کاهش فروش سلاح به عربستان شدند.

کاخ سفید بامداد پنج‌شنبه (6 اکتبر) در واکنش به تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت، تأکید کرد که این تصمیم برای «جو بایدن» رئیس جمهور امریکا، «دلسردکننده» بوده است.

این بیانیه تصمیم اوپک پلاس را «فاقد دوراندیشی» دانسته و تأکید کرده که این تصمیم در اقتصاد جهانی که خود از آثار منفی حمله روسیه به اوکراین تحت فشار است، به کشورها آسیب می‌زند.

در این بیانیه تأکید شده که در پرتو این تصمیم، دولت بایدن با کنگره درباره سازوکارهایی جهت کاهش سلطه کشورهای اوپک بر قیمت نفت در بازارهای جهانی همکاری خواهد کرد.

همچنین کاخ سفید تأکید کرد که بایدن دستور آزادسازی بخش بیشتری از ذخایر راهبردی نفت امریکا را صادر کرده است.

«کارین ژان پی‌یر»، سخنگوی کاخ سفید، نیز تأکید کرد که تصمیم اوپک پلاس به روشنی جانبداری از روسیه بوده و افزود که واشنگتن این تصمیم را «غلط» و به نفع مسکو می‌داند.

اوپک پلاسچخارسنبه شب بدون توجه به درخواست‌های مکرر سازمان ملل تصمیم به کاهش 2 میلیون بشکه‌ای تولید نفت گرفت. این بزرگ‌ترین کاهش تولید نفت از زمان شیوع کرونا در سال 2020 است.

وزارت نفت عراق سهم این کشور از کاهش تولید را 220 هزار بشکه اعلام کرد.

منبع
فرانس پرس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا