خبر اولسیاسی

درخواست سفرای غربی از عراق برای حمایت از قطعنامه امریکا-آلبانی

وزیر خارجه عراق بر موضع عراق مبنی بر لزوم ایجاد راه حل مسالمت آمیز برای بحران اوکراین، خودداری از تشدید تنش، روی آوردن به مذاکرات، خویشتن داری و دعوت از طرف ها برای گفت وگو، تاکید کرد.

میدل ایست نیوز: فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق امروز میزبان سفرای کشورهای اتحادیه اروپا، کانادا، نروژ، بریتانیا و کاردار سفارت ژاپن و نماینده سفارت امریکا در بغداد بود.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، در این نشست پیش نویس قطعنامه امریکا – آلبانی به مجمع عمومی سازمان ملل برای همه پرسی در زاپوریژیا، خرسون، لوگانسک و دونتسک در اوکراین و الحاق آن به روسیه بررسی شد.

حاضران در این نشست بر اهمیت این پیش نویس قطعنامه برای مقابله با تلاش های روسیه برای تغییر مرزهای سیاسی به رسمیت شناخته شده اوکراین و نقض آشکار منشور سازمان ملل تاکید کردند.

آنها همچنین بر موضع خود در حمایت از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی اوکراین در چارچوب مرزهای به رسمیت شناخته شده تاکید کردند.

حاضران در این نشست اشاره کردند که روسیه درخواستی برای محرمانه بودن رای گیری ارائه خواهد داد و با این درخواست برای شفافیت اقدامات مخالفت خواهد شد.

سفرا و نمایندگان کشورهای مذکور در این نشست از عراق خواستند در راستای حفظ حق ملت اوکراین در تعیین سرنوشت خود، از پیش نویس قطعنامه فوق الذکر حمایت کند.

وزیر خارجه عراق تاکید کرد که موضع عراق از ابتدای جنگ روسیه و اوکراین واضح بوده که آن لزوم ایجاد راه حل مسالمت آمیز برای بحران، خودداری از تشدید تنش، روی آوردن به مذاکرات، خویشتن داری و دعوت از طرف ها برای گفت وگو است چرا که عراق کشوری است که از بلای جنگ رنج دیده است.

وی ضمن اشاره به اینکه پیامدهای اقتصادی این جنگ به برخی کشورهای اروپایی و کشورهایی در خاورمیانه آسیب زده، نسبت به تداوم پیامدهای جنگ روسیه و اوکراین ابراز نگرانی کرد.

حسین توضیح داد که عراق بخشی از گروه ارتباط عربی است که به دنبال ایجاد راه های تضمین کننده برای حل این بحران از طریق گفت وگو و دیپلماسی در راستای حفظ امنیت و جان ملت ها در این منطقه مهم است.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق درباره پیش نویس قطعنامه امریکا – آلبانی نیز گفت که با نخست وزیر این مساله را در سایه اصول سیاست خارجه عراق که بر روی آوردن به راه های مسالمت آمیز برای حل منازعات تاکید دارد و در سایه پایبندی عراق به منشور سازمان ملل، بررسی خواهد کرد.

وی بیان کرد که با همتایان خود در گروه ارتباط عربی و نماینده دائمی عراق در نیویورک درباره مواضعشان درخصوص این پیش نویس قطعنامه رایزنی خواهد کرد.

وزیر خارجه عراق نسبت به آتش بس و پایان جنگ روسیه و اوکراین ابراز امیدواری کرد.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا