خبر اولسیاسی

الجزیره: چرا لیز تراس بر انتقال سفارت انگلیس به قدس پافشاری می کند؟

لیز تراس به دنبال هر متحد بالقوه‌ای است که ابتدا موقعیت خود را در حزب محافظه کار تقویت کند.

میدل ایست نیوز: تصمیم لیز تراس، نخست وزیر انگلیس برسر انتقال سفارت کشورش از تل آویو به قدس اشغالی، جنجال گسترده ای به پا کرده است. تصمیمی که با هنجارهای دیپلماتیک و قوانین بین المللی مغایر است.

به گزارش الجزیره، تراس که در جمع انجمن «دوستان اسرائیل» در حزب محافظه کار، خود را «یک صهیونیست تمام عیار و دوست قوی اسرائیل» معرفی کرد، به خوبی با خطرات و حساسیت این انتقال آگاه است، اما سوال اینجاست که چرا اینقدر به انتقال سفارت انگلیس از تل آویو به قدس اشغالی مصمم است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که دو دلیل برای این کار وجود دارد. دلیل اول مربوط به ماهیت حزب محافظه کار است که بسیار نزدیک به اسرائیل است، در واقع چهار دولت متوالی از زمان روی کار آمدن محافظه کاران در ۱۲ سال پیش، برای نشان دادن نزدیکی خود به تل آویو با یکدیگر رقابت کرده اند. این مسیر از دولت «دیوید کامرون» شروع شد که اعلام کرد یک «دوست قوی» برای اسرائیل است و نسبت به هر چیزی که به آنها مربوط می‌شود بسیار حساس است. بعد از او «ترزا می» آمد که اسرائیل را «مرکز دموکراسی و الگویی برای کل جهان» توصیف کرد. سپس « بوریس جانسون» بعد از به قدرت رسیدن گفت که «تا نخاع صهیونیستی است» و در نهایت به لیز تراس می رسیم که بر انتقال سفارت کشورش به قدس اشغالی پافشاری می کند.

ناظران بر این باورند که علاقه شدید نخست وزیران انگلیس به اسرائیل – به ویژه آنهایی که به حزب محافظه کار تعلق دارند – نتیجه قدرت لابی صهیونیست در بریتانیا و به ویژه در درون حزب محافظه کار است.

اما دلیل دوم به شخص لیز تراس مربوط می شود. وی که اخیراً به نخست وزیری رسیده، برای حفظ موقعیت و تحمیل خود به عنوان رهبر واقعی حزب محافظه کار با مشکلات واقعی مواجه است.

از این رو، تراس به دنبال هر متحد بالقوه‌ای است که ابتدا موقعیت خود را در حزب محافظه کار تقویت کند، و سپس با تبعیت از رفتار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده مبنی بر بی توجهی به قوانین بین المللی، می‌خواهد رای‌دهندگان راست‌گرای پوپولیست را جذب خودش کند.

منبع
مهر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا