خبر اولسیاسی

مقامات لبنانی و اسرائیلی در آستانه یک «توافق تاریخی»

یک مقام لبنانی و یک مقام اسرائیلی خبر دادند که لبنان و اسرائیل در حال نزدیک شدن به یک «توافق تاریخی» درباره ترسیم مرزهای آبی هستند.

میدل ایست نیوز: یک مقام لبنانی و یک مقام اسرائیلی خبر دادند که لبنان و اسرائیل در حال نزدیک شدن به یک «توافق تاریخی» درباره ترسیم مرزهای آبی هستند.

«الیاس بوصعب»، مذاکره‌کننده ارشد لبنان در مذاکرات ترسیم مرزها با اسرائیل، گفت که لبنان پیش‌نویس نهایی توافق را از امریکا دریافت کرده و اگر امور در مسیر صحیح پیش برود به توافقی تاریخی می‌انجامد.

وی گفت که در این پیش‌نویس همه مطالبات لبنان در نظر گرفته شده و «توافق تاریخی» نزدیک است.

از سوی دیگر، یک عضو شورای امنیت ملی اسرائیل نیز در گفت‌وگو با «رویترز» تأکید کرد که اسرائیل در آستانه «توافق تاریخی» با لبنان است.

او گفت که همه مطالبات اسرائیل در پیش‌نویس نهایی ترسیم مرزها با لبنان تأمین شده است.

همزمان یک مقام رسمی لبنانی به «الجزیره» گفت که لبنان متمایل به پذیرش پیش‌نویس نهایی پیشنهادی امریکاست و افزود که در این پیش‌نویس برای همه مسائل اختلافی راه حلی اندیشیده شده است.

او گفت که در این متن واشنگتن ضمانت‌هایی به شرکت توتال برای آغاز حفاری در منطقه اقتصادی لبنان داده است.

از سوی دیگر نشریه «یدیعوت اخرونوت» به نقل از منابع آگاه تأکید کرد که با هماهنگی واشنگتن، بعد از اعلام موافقت لبنان با پیش‌نویس نهایی توافق، اسرائیل نیز آن را تصویب خواهد کرد.

روز گذشته نماینده امریکا اعلام کرد که پیش‌نویس نهایی توافق به طرف‌های لبنانی و اسرائیلی تقدیم شده است.

اسرائیل و لبنان درباره منطقه دریایی سرشار از نفت و گاز در شرق مدیترانه به وسعت 860 کیلومتر مربع اختلاف دارند و از دو سال پیش مذاکراتی را با واسطه امریکا برای حل این اختلاف و ترسیم مرزهای دریایی آغاز کردند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا