خبر اولسیاسی

پیشنهادهای حزب دموکرات به اتحادیه میهنی در ازای عقب‌نشینی از مقام ریاست جمهوری عراق

یک عضو بلندپایه اتحادیه میهنی کردستان اعلام کرد که 24 ساعت مانده به برگزاری جلسه انتخاب رئیس جمهور عراق، توافقی درباره نامزد ریاست جمهوری به دست نیامده است.

میدل ایست نیوز: یک عضو بلندپایه اتحادیه میهنی کردستان اعلام کرد که 24 ساعت مانده به برگزاری جلسه انتخاب رئیس جمهوری عراق، توافقی درباره نامزد ریاست جمهوری به دست نیامده است.

«غیاث السورجی»، از سران اتحادیه میهنی کردستان، به «الفرات نیوز» گفت که تاکنون با حزب دموکرات درباره نامزد ریاست جمهوری به توافق نرسیده‌ایم.

وی افزود که حزب دموکرات پیشنهاد داده که در ازای عقب‌نشینی اتحادیه میهنی از مقام ریاست جمهوری، به صورت متقابل از همه مناصب انتخاباتی در اقلیم کوتاه بیاید و تأکید کرد که چنین چیزی عملی نیست چون احزاب کرد دیگری هم در پارلمان ایالتی اقلیم کردستان حضور دارند.

این عضو ارشد اتحادیه میهنی همچنین خبر داد که پیشنهاد دیگر حزب دموکرات، آن بوده که در تقسیم مناصب اقلیم کردستان، با اتحادیه میهنی همچون حزبی دارای 50 کرسی برخورد کند.

السورجی تأکید کرد که فقط 24 ساعت تا برگزاری جلسه انتخاب رئیس جمهوری مانده و هیچ کس نمی‌داند که اوضاع به کجا خواهد انجامید و چه متغیرهایی پیش خواهد آمد اما حزب اتحاد میهنی تا الآن بر موضع خود درباره نامزدی «برهم صالح» برای ریاست جمهوری استوار است.

سورچی در گفت وگو با شبکه الفرات نیز تاکید کرد، تا کنون میان حزب اتحاد میهنی کردستان و حزب دموکرات کردستان بر سر نامزد نهایی ریاست جمهوری هیچ توافقی به دست نیامده است.

شب گذشته نیز «غازی کاکائی»، عضو اتحادیه میهنی کردستان، گفت که ساعت پیش رو برای انتخاب نامزد نهایی ریاست جمهوری سرنوشت‌ساز خواهد بود و افزود که این حزب فقط با یک نامزد در جلسه حضور خواهد داشت.

وی گفت اگر حزب دموکرات کردستان در این مورد انعطاف نشان دهد، اتحادیه میهنی هم در دیگر مسائل اختلافی انعطاف نشان خواهد داد.

کاکائی تأکید کرد که اتحادیه میهنی در پی برقراری تعادل سیاسی در عراق و اقلیم کردستان عراق است و با مطرح شدن گزینه نامزد توافقی پس از کنار گذاشتن نامزدهای کنونی هر دو حزب و مطرح شدن گزینه سوم مخالف است.

او گفت که اتحادیه میهنی فقط یک نامزد رسمی برای ریاست جمهوری دارد و آن «برهم صالح» است.

روز گذشته نیز «وفاء محمد کریم»، عضو حزب دموکرات کردستان، گفت که موضع کردها هیچ تغییری نکرده و طرفین به توافقی نرسیده‌اند و هر کدام بر نامزد خود پافشاری می‌کند.

او گفت که چند ماه پیش توافقی اولیه درباره عقب‌نشینی هر دو حزب از نامزدهایشان و معرفی نامزدی توافقی به دست آمده بود اما با پیوستن حزب دموکرات کردستان به فراکسیون «مدیریت حکومت» باعث شد که اتحادیه میهنی از این توافق عقب‌نشینی کند.

این عضو حزب دموکرات کردستان افزود که اتحادیه میهنی بار دیگر بر نامزدی برهم صالح پافشاری کرده است و حزب دموکرات هم همچنان بر «ریبر احمد» تأکید می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا