اقتصادیخبر اول

توضیحات وزارت دارایی عراق درخصوص اختلاس در سازمان مالیات

وزارت دارایی از همه طرف ها خواست بر روند تحقیقات کنونی تاثیر نگذارند و اجازه دهند دستگاه های نظارتی و قضایی این قضیه را دنبال و جزئیات را به افکار عمومی اعلام کنند.

میدل ایست نیوز: وزارت دارایی عراق توضیحاتی درباره اختلاس در سازمان مالیات عراق ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، وزارت دارایی عراق در بیانیه ای اعلام کرد که در تاریخ 6 سپتامبر و بنا به دستور احسان عبدالجبار، سرپرست سابق وزارت نفت عراق، کمیته ای برای تحقیقات درخصوص هدر دادن بیت المال در سازمان مالیات عراق تشکیل شد و این کمیته اقداماتی از جمله عزل رئیس سازمان مالیات و کادر بلندپایه آن انجام داد.

بیانیه مذکور افزود که پیش از این نیز علی علاوی، وزیر دارایی سابق عراق کمیته ای مشابه تشکیل و دستور داده بود هیچ مبلغی بدون موافقت او از ماه اکتبر 2021 پرداخت نشود.

وزارت دارایی عراق توضیح داد که سازمان پاکدستی و دستگاه قضایی نیز تحقیقات خود را آغاز کرده و اقداماتی را انجام دادند و در این رابطه شماری از کارمندان و صاحبان شرکت ها و افرادی که از این مبالغ بهره برده اند، بازداشت شدند و تحقیقات همچنان ادامه دارد.

وزارت دارایی عراق اعلام کرد که نشانه ها حاکی از آن است که خللی در حساب سپرده های مالیات و گمرک وجود دارد که به سال ها قبل باز می گردد که با انباشته شدن مبالغ در حساب بانک همراه شده و وزارت اقدام به شناسایی خلل و حل آن براساس ضوابط کرده است.

این وزارتخانه بیان کرد که به هماهنگی و پیگیری این موضوع با دستگاه قضایی ادامه خواهد داد و همه اقدامات لازم برای جلوگیری از هرگونه تخلف و پیگیری هرگونه تقلب را اتخاذ خواهد کرد و بر همکاری کامل خود با دستگاه های نظارتی و قضایی تاکید می کند.

وزارت دارایی از همه طرف ها خواست بر روند تحقیقات کنونی تاثیر نگذارند و اجازه دهند دستگاه های نظارتی و قضایی این قضیه را دنبال و جزئیات را به افکار عمومی اعلام کنند.

پیش از این دادگاه عالی فدرال پرداخت 70 میلیارد دینار بودجه دفتر نخست وزیری عراق را تا زمان تعیین تکلیف شکایت تنظیم شده علیه دفتر نخست وزیری متوقف کرد.

سازمان پاکدستی عراق اخیرا اعلام کرد که درباره پرونده اختلاس 3.7 هزار میلیارد دیناری در وزارت دارایی عراق تحقیق کرده و پرونده را به دستگاه قضائی تحویل داده است.

در بیانیه رسمی این سازمان که روز یکشنبه 16 اکتبر منتشر شده آمده که درباره اختلاس 3.7 هزار میلیارد دینار (2.5 میلیارد دلار) در سازمان امور مالیاتی وزارت دارایی عراق تحقیقات لازم انجام و پرونده نهایی به دستگاه قضائی ارجاع داده شده است تا دستگاه قضائی احکام لازم را صادر کند.

در این بیانیه تأکید شده که دستگاه قضائی پیش از این شماری از مقامات بلندپایه وزارت دارایی را احضار و درباره اختلالاتی که موجب چنین تخلف گسترده‌ای شده از آنان بازپرسی کرده است.

روز شنبه رسانه‌های عراقی متن استعفای «احسان عبدالجبار اسماعیل» از مقام سرپرستی وزارت دارایی عراق را منتشر کردند که در آن تأکید شده که گزارش اولیه اختلاس 800 میلیون دلاری را نشان می‌داد اما بررسی گزارش های مالی نشان‌دهنده اختلاس 2.5 میلیارد دلاری است.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا