خبر اولسیاسی

58 کشته و پیش‌روی تحریر الشام در مناطق تحت نفوذ ترکیه در سوریه

درگیری شبه‌نظامیان وابسته به ترکیه در سوریه ده‌ها کشته در پی داشته و موجب سلطه هیئت تحریر الشام بر عفرین شده است.

میدل ایست نیوز: درگیری شبه‌نظامیان وابسته به ترکیه در سوریه ده‌ها کشته در پی داشته و موجب سلطه هیئت تحریر الشام بر عفرین شده است.

به گزارش «فرانس پرس»، 10 روز درگیری داخلی میان شبه‌نظامیان وابسته به ترکیه و هیئت تحریر الشام (جبهة النصره سابق) در مناطق شمالی سوریه باعث کشته شدن 28 عنصر تحریر الشام و 20 شبه‌نظامی و 10 غیر نظامی شده است.

حدود 30 گروه شبه‌نظامی تحت لوای تشکیلات موسوم به «ارتش ملی سوریه» که وابسته به ترکیه و از این کشور اسلحه و پول و تجهیزات دریافت می‌کند منطقه مرزی از شمال استان حلب حد فاصل جرابلس تا عفرین را در کنترل خود دارند.

شهرهای الباب و اعزاز نیز در این محدوده جای دارند. نیروهای ترکیه نیز جابه‌جای این مناطق استقرار یافته‌اند.

در 8 اکتبر، گروه شبه‌نظامی «الجبهة الشامیه» با گروه «الحمزه» که هر دو وابسته به ترکیه هستند در شهر الباب درگیر شدند و گروه‌های شبه‌نظامی دیگر نیز هر کدام در دفاع از یک طرف وارد درگیری شدند.

تاکنون نیروهای ترکیه تلاشی برای پایان دادن به این نزاع انجام نداده‌اند.

از سوی دیگر هیئت تحریر الشام نیز در قالب حمایت از یک گروه وارد این کارزار شد و با پیش‌روی، توانست برای اولین بار منطقه عفرین را به صورت کامل به کنترل خود درآورد.

طرف های درگیر بعد از یک هفته نزاع مسلحانه به توافق رسیده‌اند که هیئت تحریر الشام در ازای بازگرداندن امنیت به عفرین، نهادهای سیاسی و اقتصادی این شهر را به دست بگیرد. اما بعد از دو روز آرامش، بار دیگر درگیری‌ها ازسرگرفته شد.

این درگیری‌ها باعث پیش‌روی تحریر الشام به سمت اطراف شهر اعزاز در بامداد سه‌شنبه شده است.

«رامی عبدالرحمن»، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه، تأکید می‌کند که هیئت تحریر الشام امکان نداشته که بدون موافقت ترکیه وارد منطقه شود.

این تنش‌ها با تظاهرات ساکنان محلی منطقه نیز همراه است و در دو روز گذشته، صدها ساکن عفرین علیه سلطه هیئت تحریر الشام تظاهرات کردند.

هیئت تحریر الشام در سال 2019 بعد از دو سال درگیری با شبه‌نظامیان محلی با کمک سوریه توانست کنترل بخش‌های بزرگی از استان ادلب در شمال غربی سوریه را به دست بگیرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا