خبر اولسیاسی

رویترز مدعی شد: چراغ سبز حزب الله پس از بررسی «کلمه به کلمه» توافق با اسرائیل

خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع آگاه خبر داد که حزب الله لبنان پس از بررسی دقیق متن توافق ترسیم مرزهای لبنان و اسرائیل، موافقت خود را با آن اعلام کرده است.

میدل ایست نیوز: خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع آگاه خبر داد که حزب الله لبنان پس از بررسی دقیق متن توافق ترسیم مرزهای لبنان و اسرائیل، موافقت خود را با آن اعلام کرده است.

این خبرگزاری به نقل از یک مقام بلندپایه لبنانی و یک مقام غربی و چند فرد دیگر که از آنها به افراد «آشنا با تفکرات حزب الله» یاد کرده، تأکید کرده که موافقت حزب الله نشان‌دهنده واقع‌بینی این گروه و «تغییر اولویت‌ها»ی آن است.

یکی از این منابع به «رویترز» گفته که حزب الله متن توافق لبنان با اسرائیل را «کلمه به کلمه به دقت بررسی کرده و در نهایت موافقت خود را اعلام کرده است».

بر اساس این گزارش، حزب الله لبنان بهره‌برداری از ثروت‌های نفتی و گازی را تنها راه خروج لبنان از وضعیت اسفناک مالی کنونی می‌داند.

دو نماینده حزب‌الله در مجلس لبنان نیز به «رویترز» گفته‌اند که این گروه با ایده توافق به منظور کاهش مشکلات اقتصادی لبنان موافق است.

«سامی عطاءالله» مدیر اجرای مرکز مطالعات سیاسی لبنان، تأکید کرد که «حزب الله با این پرونده از منظر عمل‌گرایانه و نه ایدئولوژیک تعامل کرد و نقش آن در نهایی شدن توافق بسیار مهم است».

او گفت که اگر حزب‌الله می‌خواست می‌توانست با اینجاد تنش مانع از توافق شود اما نخواست که چنین هزینه‌ای درست کند.

مقام لبنانی و منبع غربی نیز تأکید کرده‌اند که «عباس ابراهیم»، رئیس دستگاه امنیتی عمومی لبنان، که بارها با «آموس هوکشتاین»، واسطه امریکایی مذاکرات، دیدار کرده، پیشنهادهای امریکا را با حزب الله در میان می‌گذاشته است.

منبع غربی افزوده که در میانه مذاکرات، یک بار نیز حزب الله از کند بودن روند مذاکرات ابراز نارضایتی کرده است.

«محمد عفیف» رئیس واحد اطلاع‌رسانی حزب الله نیز در پاسخ به پرسش «رویترز» درباره نقش حزب الله در توافق لبنان با اسرائیل نیز گفت: «مذاکرات را دولت انجام داد، ما هم از آن پشتیبانی کردیم» و افزود که برای حزب الله مهم بود که لبنان به حقوق خود دست پیدا کند.

یک مقام امریکایی اما تأکید کرد که مذاکرات با مقامات رسمی لبنان و نه «حزب الله» انجام شده و افزود که حزب الله با اظهارات تحریک‌برانگیز خود و تهدید به جنگ می‌توانست توافق را نقش بر آب کند.

دو مقام دیپلماتیک فرانسوی نیز تأکید کردند که مقامات فرانسوی در راستای مذاکرات مربوط به استخراج گاز از آب‌های لبنان با نمایندگان حزب الله دیدار کرده‌اند.

وزارت خارجه فرانسه تأکید کرد که نقش مهمی در این توافق داشته و به طور خاص در رساندن پیغام میان طرف‌های مختلف با هماهنگی واسطه امریکایی تلاش کرده است.

منبع
رویترز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا