خبر اولسیاسی

اعتصاب سراسری و تظاهرات در کرانه باختری در پی جان باختن نیروی استشهادی فلسطینی

با جان باختن یک شهروند فلسطینی به دست نیروهای اسرائیلی، کرانه باختری شاهد اعتصاب سراسری و اعتراضات گسترده بود.

میدل ایست نیوز: با جان باختن یک نیروی استشهادی فلسطینی به دست نیروهای اسرائیلی، کرانه باختری شاهد اعتصاب سراسری و اعتراضات گسترده بود.

به گزارش «فرانس پرس»، در پی جان باختن «عدی التمیمی» (20 ساله) پس از اجرای عملیات استشهادی علیه سربازان اسرائیلی در بیت المقدس، سازمان فتح خواستار اعتصاب سراسری در کرانه باختری شد.

فتح همچنین خواستار برگزاری راهپیمایی در حمایت از «شهسوار و رزمنده قهرمان قدس» شد.

با اجرای این اعتصاب سراسری که در سال‌های اخیر کم‌سابقه بوده، تردد در مسیرهای مواصلاتی کرانه باختری متوقف شد و فروشگاه‌ها حتی در روستاها و اردوگاه‌ها هم تعطیل شدند.

خبرنگاران میدانی تأکید کرده‌اند که در محلات گوناگون قدس، رام‌الله، الخلیل، بیت لحم، طولکرم و جنین همه فروشگاه‌ها و مدارس و دانشگاه‌ها و نهادهای دولتی و دفاتر سازمان‌های مردم‌نهاد تعطیل بوده است.

عدی التمیمی در 8 اکتبر در حمله به یک پاسگاه در ورودی اردوگاه شعفاط یک سرباز زن اسرائیلی را به قتل رساند. پس از آن، نیروهای اسرائیلی برای یافتن التمیمی اردوگاه را به صورت کامل بستند.

همزمان با اعتصاب سراسری، درگیری‌هایی نیز میان جوانان فلسطینی و سربازان اسرائیلی در الخلیل و بیت‌ لحم و رام‌الله و شمال نابلس گزارش شده است.

خبرگزاری رسمی فلسطین از جان باختن یک نوجوان 16 ساله فلسطینی در شهرک سعیر در شمال شرق الخلیل بر اثر شلیک مستقیم گلوله سربازان اسرائیلی خبر داد.

سازمان هلال احمر نیز از رسیدگی به وضعیت ده‌ها فلسطینی که اکثر آنها بر اثر شلیک گاز اشک‌آور دچار اختناق شده بودند خبر داد.

«جهاد حرب»، تحلیلگر سیاسی فلسطینی، تأکید کرد که اعتصاب امروز بعد از سال‌ها اولین بار است که با چنین نظم و پایبندی‌ای از جانب همه فلسطینیان اجرا می‌شود.

او گفت که نارضایتی عمومی و نبود چشم‌انداز حل سیاسی باعث شده که فلسطینیان از فرماندهان میدانی جدید حرف‌شنوی بیشتری داشته باشند.

از سوی دیگر، دفتر سازمان ملل در امور انسانی از «افزایش نگران‌کننده خشونت‌ها و محدودیت‌ها در کرانه باختری از جمله بیت المقدس شرقی» خبر داد.

این سازمان اعلام کرد که سال 2022 بعد از سال 2006 خونبارترین سال در سرزمین‌های فلسطینی بوده و دست‌کم 105 فلسطینی از جمله 26 کودک به دست نیروهای اسرائیلی جان خود را از دست داده‌اند.

این بیانیه افزوده که میانگین ماهانه جان‌باختگان فلسطینی افزایش 57 درصدی را در مقایسه با سال پیش نشان می‌دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا