سیاسی

مقام کرد سوریه: نیروهای تحریر الشام بعد از تهدید ترکیه توسط امریکا از عفرین خارج شدند

یک مقام «شورای دموکراتیک سوریه» تأکید کرد که علت عقب‌نشینی نیروهای هیئت تحریر الشام از عفرین، تهدید ترکیه توسط امریکا بوده است.

میدل ایست نیوز: یک مقام «شورای دموکراتیک سوریه» تأکید کرد که علت عقب‌نشینی نیروهای هیئت تحریر الشام از عفرین، تهدید ترکیه توسط امریکا بوده است.

به گزارش «رووداو»، «بسام اسحاق» عضو شورای ریاستی تشکیلات موسوم به «شورای دموکراتیک سوریه» (مسد) اخبار منتشرشده درباره تهدید ترکیه توسط امریکا برای خروج نیروهای تحریر الشام از عفرین را تأیید کرد.

وی گفت که امریکایی‌ها هفته گذشته در جلسه‌ای با مقامات ترکیه تهدید کرده بودند که اگر نیروهای هیئت تحریر الشام (جبهة النصره سابق) را از عفرین بیرون نیندازند امریکا دستور می‌دهد که نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) وارد عفرین شوند.

به گفته اسحاق، علت عقب‌نشینی ناگهانی این نیروها از عفرین همین تهدید بود و عفرین هم‌اکنون دست گروه‌های مسلح ترکمان وابسته به ترکیه است.

او گفت که هیئت تحریر الشام از نظر امریکا یکی از شاخه‌های القاعده است و امریکا از حضورشان در عفرین راضی نیست و برای همین خواستار خروج فوری آنها از این شهر بوده است.

روز چهارشنبه یک منبع آگاه که نخواسته نامش فاش شود گفت که بعد از جلسه‌ای مفصل، ارتش ترکیه به تحریر الشام تا روز پنج‌شنبه فرصت داد که به صورت کامل از شهر عفرین و اطراف آن خارج شوند و بدون هیچ قید و شرطی تا ادلب عقب‌نشینی کند.

او گفت که عقب‌نشینی فوری شبه‌نظامیان تحریر الشام آغاز شده و یک گروه نظامی بزرگ شامل ده‌ها خودروی نظامی از شهر عفرین خارج شده‌اند.

وی افزود که اقدام فوری شبه‌نظامیان نشان می‌دهد که تنش‌ها کاهش یافته و تظاهرات مردم در اکثر مناطق شمالی و شرقی حلب نیز موجب نگرانی شده است.

در 8 اکتبر، گروه شبه‌نظامی «الجبهة الشامیه» با گروه «الحمزه» که هر دو وابسته به ترکیه هستند در شهر الباب درگیر شدند و گروه‌های شبه‌نظامی دیگر نیز هر کدام در دفاع از یک طرف وارد درگیری شدند.

از سوی دیگر هیئت تحریر الشام نیز در قالب حمایت از یک گروه وارد این کارزار شد و با پیش‌روی، توانست برای اولین بار منطقه عفرین را به صورت کامل به کنترل خود درآورد.

طرف های درگیر بعد از یک هفته نزاع مسلحانه به توافق رسیده‌اند که هیئت تحریر الشام در ازای بازگرداندن امنیت به عفرین، نهادهای سیاسی و اقتصادی این شهر را به دست بگیرد. اما بعد از دو روز آرامش، بار دیگر درگیری‌ها ازسرگرفته شد.

این درگیری‌ها باعث پیش‌روی تحریر الشام به سمت اطراف شهر اعزاز در بامداد سه‌شنبه شده است.

«رامی عبدالرحمن»، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه، تأکید می‌کند که هیئت تحریر الشام امکان نداشته که بدون موافقت ترکیه وارد منطقه شود.

این تنش‌ها با تظاهرات ساکنان محلی منطقه نیز همراه است و در دو روز گذشته، صدها ساکن عفرین علیه سلطه هیئت تحریر الشام تظاهرات کردند.

هیئت تحریر الشام در سال 2019 بعد از دو سال درگیری با شبه‌نظامیان محلی با کمک سوریه توانست کنترل بخش‌های بزرگی از استان ادلب در شمال غربی سوریه را به دست بگیرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا