خبر اولسیاسی

استقبال بین المللی از توافق ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و اسرائیل

شماری از کشورهای جهان و سازمان ملل از توافق ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و اسرائیل با میانجیگری امریکا استقبال کردند.

میدل ایست نیوز: شماری از کشورهای جهان و سازمان ملل از توافق ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و اسرائیل با میانجیگری امریکا استقبال کردند.

به گزارش روسیا الیوم، جو بایدن، رئیس جمهور امریکا در بیانیه ای که توسط کاخ سفید منتشر شد گفت که مفتخرم به اسرائیل و لبنان بابت توافق رسمی برای حل منازعات بر سر مرز دریایی که به طول انجامید تبریک بگویم.

وی افزود که این توافق ما را یک گام به رویکرد خاورمیانه امن تر، منسجم تر و شکوفاتر نزدیک می کند و به نفع همه ملت های منطقه است.

بایدن مجددا تاکید کرد که این توافق تاریخی منافع اسرائیل و لبنان را تامین و زمینه را برای منطقه ای با ثبات و شکوفتر فراهم می کند.

وی تاکید کرد که امریکا به اقدام به عنوان میانجیگر ادامه می دهد و دو طرف به پایبندی به تعهدات خود و اجرای این توافق عمل می کنند.

رئیس جمهور امریکا تصریح کرد که انرژی به ویژه در شرق مدیترانه نباید دلیلی برای منازعه باشد بلکه باید عامل همکاری، ثبات، امنیت و شکوفایی باشد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز گفت که این پیشرفت می تواند ثبات فزاینده در منطقه را تقویت کند و موجب بهبود رفاه دو ملت لبنان و اسرائیل شود.

چابا کوروشی، رئیس دوره ای مجمع عمومی سازمان ملل ضمن استقبال از این توافق، آن را توافقی تاریخی برای حل اختلافات دریایی بین اسرائیل و لبنان دانست.

وی اشاره کرد که این تلاش ها به کاهش تنش های نظامی و بهبود وضعیت اقتصادی و ایجاد منافع بیشتر انرژی و گاز در منطقه کمک می کند.

وزارت خارجه ترکیه نیز ضمن استقبال از این توافق، ابراز امیدواری کرد که به برقراری صلح و ثبات در منطقه شرق مدیترانه کمک کند.

وزارت خارجه اردن نیز ضمن استقبال از این توافق، تاکید کرد که با این توافق لبنان می تواند از میادین گاز در مدیترانه بهره ببرد و این توافق به مقابله با چالش های اقتصادی و تقویت امنیت و ثبات در منطقه کمک خواهد کرد.

روز گذشته متن توافق ترسیم مرزهای دریایی بین دو طرف به صورت جداگانه از سوی میشل عون، رئیس جمهور لبنان و یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل امضا شد.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا