خبر اولسیاسی

اردن: وزرای خارجه جهان عرب بر سر توقف بحران سوریه با رهبری عربی به توافق رسیدند

وزیر خارجه اردن گفت که وزرای خارجه کشورهای عربی بر سر لزوم توقف بحران در سوریه با نقش رهبری عربی برای حل آن به توافق نظر رسیدند.

میدل ایست نیوز: ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن تاکید کرد که وزرای خارجه کشورهای عربی درباره لزوم توقف بحران سوریه با نقش‌ رهبری عربی در حل این بحران به توافق نظر رسیدند.

به گزارش اسپوتنیک، الصفدی، در پاسخ به سوالی درباره مساله سوریه و موضوعات مطرح شده در نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در این خصوص گفت: وزرای خارجه کشورهای عربی درباره لزوم وجود نقش رهبری کشورهای عربی در توقف بحران سوریه توافق نظر داشتند.

الصفدی افزود: من از رویکرد اردن در خصوص این موضوع سخن می‌گویم، بحران سوریه طولانی شده و باید یک نقش رهبری عربی برای حل آن و رهایی از پیامدهایش وجود داشته باشد و یک راه‌حل سیاسی می‌تواند وحدت سوریه را حفظ کرده و این کشور را از تروریسم نجات دهد و امنیت، سلامت و جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی آن را بازگرداند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اردن در پاسخ به این سوال که آیا در اجلاس موضوع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب مطرح شد یا نه، گفت: این نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب است و اجلاس سران، فردا و پس‌فردا برگزار خواهد شد و تمامی موضوعات روی میز سران خواهد بود، اما آنچه همه ما درباره‌اش توافق داریم، اهمیت پایان یافتن بحران و وجود نقش رهبری کشورهای عربی در توقف آن است.

وی درباره شرایط اقتصادی موجود نیز گفت: چالش‌های اقتصادی بزرگ هستند و پس از همه‌گیری کرونا و بحران اوکراین وخیم‌تر شدند، به همین دلیل همه تلاش می‌کنند سازوکارهای عربی موثر بوده و بتوانند پیامدهای این بحران را کاهش داده و شرایطی را فراهم کنند که اقتصادهای عربی بتوانند این دوره را چه در زمینه امنیت غذایی، چه روند واردات و یا امنیت انرژی پشت سر بگذارند، تمامی این موضوعات مطرح بوده و نه فقط در نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب بلکه در سطح شوراهای اقتصادی و اجتماعی اتحادیه عرب موضوع بحث بود.

الصفدی درباره دخالت‌های خارجی در امور کشورهای عربی گفت: موضعگیری تمامی کشورهای عربی روشن است، ما خواستار روابط خوب با تمامی کشورهای همسایه و مخالف هرگونه دخالت در امور کشورهای عربی هستیم و تاکید داریم روابط با کشورهای همسایه باید بر اساس اصل احترام به دیگران و حسن همجواری باشد.

الصفدی در پایان اقدامات قطر جهت آمادگی برای میزبانی جام جهانی را نیز تحسین کرد.

منبع
اسپوتنیک عربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا