خبر اولسیاسی

کنعانی ایران اینترنشنال را یک رسانه تروریستی خواند/ پیام ایران به عربستان و برخورد حقوقی با شبکه

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که عملکرد شبه رسانه ایران اینترنشنال عملکرد یک اتاق جنگ و عملیات علیه ملت ایران است و فعالیت‌های آن شبیه فعالیت‌های یک رسانه تروریستی است.

میدل ایست نیوز: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، درباره عملکرد شبکه تلویزیونی اینترنشنال گفت: به طور قطع دستگاه دیپلماسی از مجاری دیپلماتیک نظر و دیدگاه خود را به طرف عربستانی مطرح کرده است. عملکرد این شبه رسانه عملکرد یک اتاق جنگ و عملیات علیه ملت ایران است و فعالیت‌های آن شبیه فعالیت‌های یک رسانه تروریستی است و ایران تا الان اقداماتی را از طرق مختلف انجام داده و اقدامات تکمیلی را برای برخورد حقوقی این شبکه در دست پیگیری دارد و نتایج آن را در زمان مقتضی اعلام خواهد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سؤال خبرنگار سی.بی.اس درباره اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا نیز بیان کرد: تصمیم آمریکا و اروپا و اقدامات اخیرشان در ارتباط با ایران اقدامات غیرسازنده و ناشی از درک نادرست آنها نسبت به تحولات داخلی ایران بود و در استمرار سیاست‌های غلط گذشته آنها در ارتباط با ایران است. اینکه هر موضوعی را بهانه‌ای قرار دهند برای اعمال تحریم‌های جدید علیه دولت و ملت ایران تکرار سیاست‌های غلط گذشته است.

وی گفت: در مقطعی با درک واقع بینانه از بی اثر بودن تحریم‌ها علاقه‌مند به انجام گفت‌‌وگو و مذاکره با ایران شدند. ایران میز مذاکره را ترک نکرده و نمی‌کند و وارد روند مذاکرات شد. در روند مذاکرات باز به دلیل محاسبات غلط خودشان و شرایط داخلی دولت آمریکا و منافع سیاسی که احیانا رژیم صهیونیستی از دولت آمریکا مطالبه می‌کرد دچار نوعی غفلت از منافع اساسی خود در پیگیری روند گفت وگو و تفاهم با ایران شدند الان با نگاه توام با محاسبات غلط دست به ابزار ناکارآمد قدیمی یعنی اعمال تحریم‌ها می‌زنند. ایران مایل نیست به یک رویارویی با اتحادیه اروپا روی بیاورد و وارد روند تقابلی با آنها شود. موضع ایران گفت‌وگو از مبدا تساوی و تمرکز بر منافع مشترک است.

کنعانی افزود: تکلیف آمریکا معلوم است توصیه ما به اتحادیه اروپا این است که منافع خود را به آمریکا گره نزند و راجع به موضوعات ایران احساسی عمل نکند و روی تحولات داخلی ایران شرط بندی غلط نکند و مسیر تعامل و همکاری سازنده را در پیش بگیرد. قطعا ایران پاسخش به رفتار توأم با احترام و سازنده رفتار متقابل و احترام متقابل و تعامل سازنده خواهد بود و به صورت متقابل اگر دست به ماشه تحریم ببرند همانطور که ایران متقابل اقدام کرد ایران از ابزارهای در دست خود استفاده خواهد کرد.

وی درباره سفر معاون وزیر خارجه قطر به ایران و پیام وزیر خارجه قطر گفت: با قطر رابطه بسیار نزدیک و دوستانه‌ای داریم و قطر همواره جزو کشورهایی بود که در قضایای مرتبط با مسائل ایران و طرف‌های مذاکره کننده خارجی در موضوعات فنی کشور شریک و همکار ما بوده است. هم سفر گذشته و هم تماس‌های منظم بین وزارت خارجه ایران و قطر و در سطوح عالی بین دو کشور برقرار است هم موضوعات دوجانبه مطرح است و هم موضوعات مورد اهتمام دو کشور در دستورکار است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره لبنان گفت: سیاست اصولی ایران حمایت از رویکردهای ملی مبتنی بر ایجاد ثبات و استقرار و آرامش و شکل گیری دولت قوی در این کشور است به گونه‌ای که هم بتواند منافع ملت لبنان را تامین کند و هم بتواند ثبات و استقرار را در این کشور تحکیم ببخشد و به تقویت نقش منطقه‌ای و بین‌المللی لبنان کمک کند. لبنان جزو کشورهای دوست و از همسایگان خوب منطقه‌ای ایران است و ایران همواره در طرف سازنده تحولات سیاسی لبنان بوده و از ظرفیت‌ها و توان خود در مشورت با طرف‌های لبنانی برای تحکیم روند سیاسی در این کشور استفاده کرده است. امیدواریم جامعه لبنان و گروه‌ها و جریانات سیاسی در این کشور مبتنی بر منافع ملی زمینه شکل گیری دولت قوی در این کشور را فراهم کنند.

منبع
فارس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا