خبر اولسیاسی

حمایت از فلسطین و تقویت امنیت غذایی محورهای اصلی نشست امروز سران اتحادیه عرب

نشست سران اتحادیه عرب به میزبانی الجزایر امروز در حالی برگزار می‌شود که برخی مناطق جهان عرب به خصوص سوریه و لیبی همچنان شاهد ناآرامی هستند.

میدل ایست نیوز: نشست سران اتحادیه عرب به میزبانی الجزایر امروز در حالی برگزار می‌شود که برخی مناطق جهان عرب به خصوص سوریه و لیبی همچنان شاهد ناآرامی هستند.

به گزارش «الجزیره» پایتخت الجزایر شاهد تدابیر شدید امنیتی است و سران 17 کشور عربی در این نشست که با شعار وحدت برگزار شده مشارکت می‌کنند.

روز دوشنبه «نبیل ابوردینه» سخنگوی تشکیلات خودگردان فسلطینی با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که این نشست پیامی آشکار به جهانیان است که نشان می‌دهد که مسئله فلسطین مسئله اصلی و مرکزی جهان عرب است و امت عربی از همه راه‌ها از حق فلسطینیان دفاع می‌کند.

او گفت که این نشست پیامی قدرتمند به ملت فلسطین در دفاع از حقوق و مقدساتشان است.

نشست سران اتحادیه عرب که 22 عضو دارد آخرین بار در مارس 2019 در تونس برگزار شد و پس از آن به علت شیوع کووید ـ 19 نشستی برگزار نشد.

در این مدت چند کشور عربی شامل امارات و بحرین و مراکش و سودان شاهد عادی‌سازی روابط با اسرائیل بودند.

امنیت غذایی

از مهم‌ترین محورهای نشست امروز توافق بر سر طرح ابتکاری اتحادیه عرب درباره امنیت غذایی و رشد تولید گندم در کشورهای عربی است.

احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه عرب، در سخنانی ابراز امیدواری کرد که این نشست شاهد راه‌اندازی راهبردی امنیت غذایی جهان عرب باشد.

دیدار سران مصر و عراق و اردن

همزمان مصر و عراق و اردن بر ادامه همکاری‌ها و هماهنگی‌ها در چارچوب همکاری سه‌جانبه در راستای منافع مشترک تأکید کردند.

وزارت امور خارجه مصر اعلام کرد که وزرای خارجه سه کشور روز دوشنبه در حاشیه نشست‌های مقدماتی وزرای خارجه اتحادیه عرب در الجزایر، دیداری سه‌جانبه داشته‌اند.

این سه کشور که تاکنون نشست‌هایی در سطح سران داشته‌اند و در پی هم‌افزایی راهبردی در بخش‌های اقتصادی و سیاسی و امنیتی هستند.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا