اقتصادیخبر اول

زیرساخت‌های ترکیه برای تبدیل شدن به هاب گازی در جهان

ترکیه بر تلاش‌های خود برای تبدیل شدن به هاب تجارت گاز در جهان افزوده و در حال اجرای چند پروژه بین‌المللی در این عرصه است.

میدل ایست نیوز: ترکیه بر تلاش‌های خود برای تبدیل شدن به هاب تجارت گاز در جهان افزوده و در حال اجرای چند پروژه بین‌المللی در این عرصه است.

به گزارش «الجزیره» این پروژه‌ها باعث می‌شود که ترکیه به مرکز اصلی انتقال گاز در جهان و تعیین قیمت آن تبدیل شود.

اخیرا روسیه پیشنهاد کرد که یک مرکز گاز طبیعی در ترکیه راه‌اندازی کند تا روسیه گاز خود را از طریق این مرکز به بازارهای خارجی صادر کند. قرار است تا اواخر سال جاری نقشه راه این پروژه مشترک اعلام شود.

خط لوله های بین‌المللی

ترکیه اکنون زیرساخت‌های قدرتمندی برای انتقال انرژی دارد و 7 خط لوله بین‌المللی گاز از این کشور عبور می‌کند. ضمن اینکه 4 تأسیسات گاز مایع شامل 2 منبع گاز طبیعی در زیر زمین دارد.

سیل ترکیه

پرژوه سیل ترکیه یکی از این پروژه‌های بزرگ است که شامل دو خط لوله دریایی به طول 930 کیلومتر می‌شود و شهر آنابا روسیه را به استانی قرقلار ایلی در غرب ترکیه متصل می‌کند.

یکی از این دو خط لوله برای تأمین گاز داخل ترکیه و دیگری با ظرفیت سالانه 15.75 میلیارد مترمکعب برای انتقال گاز به اتحادیه اروپاست.

جریان آبی

خط لوله اصلی گاز ترکیه موسوم به جریان آبی است که با عبور از دریای سیاه ترکیه را به روسیه وصل می‌کند و سالانه 16 میلیارد متر مکعب گاز را به آنکارا می‌رساند.

این خط از استان سامسون در دریای سیاه آغاز می‌شود و به آنکارا می‌رود.

خط لوله روسیه ـ ترکیه

یک خط لوله دیگر هم میان دو کشور هست که با راه افتادن خط لوله سیل عملا از کار افتاده است.

این خط لوله از مرزهای بلغارستان وارد ترکیه می‌شود و با عبور از چند استان از جمله ازمیر و استانبول به آنکارا می‌رسد و از آن به خط لوله غربی یاد می‌شود.

خط لوله تاناب

خط لوله تاناب گاز آذربایجان را از خاک ترکیه عبور می‌دهد و سالانه 16 میلیارد مترمکعب گاز از این خط لوله می‌گذرد که 6 میلیارد متر مکعب آن به ترکیه و 10 میلیارد متر مکعب به اروپا می‌رسد.

اخیرا ترکیه و آذربایجان توافق کرده‌اند که ظرفیت این خط لوله را به 32 میلیارد متر مکعب افزایش دهند.

این خط لوله از 20 استان و 67 منطقه و 600 روستای ترکیه می‌رسد و در نهایت به مرزهای یونان می‌رسد.

خط لوله باکو ـ تفلیس ـ ارزروم

ترکیه همچنین می‌تواند از خط لوله باکو ـ تفلیس ـ ارزروم برای واردات گاز استفاده کند.

خط لوله شرق آناتولی

ترکیه سالانه 10 میلیارد متر مکعب گاز از ایران دریافت می‌کند که این گاز از خط لوله شرق آناتولی منتقل می‌شود.

اخیرا نیز ترکیه میدان‌های گاز طبیعی با ذخایر 540 میلیارد متر مکعب در دریای سیاه کشف کرده که قرار است تا سه‌ماهه اول سال آینده به بهره‌برداری برسد.

از سوی دیگر ترکیه چند تأسیسات مهم زیرساختی دیگر برای ذخیره کردن گاز دارد که شامل مخزن زیرزمینی در منطقه سیلیوری استانبول با ظرفیت 4.6 میلیارد متر مکعب و دیگر در توزگولو با ظرفیت 1.2 میلیارد متر مکعب در سال می‌شود.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا