اجتماعیخبر اولسیاسی

قدردانی شورای امنیت ملی عراق از رهنمودهای مرجعیت عالی شیعه درباره احترام به پیروان همه ادیان

در پی اظهارات نماینده مرجعیت عالی شیعه درباره ضرورت خودداری از هرگونه تبعیض در تعامل با شهروندان عراق بر اساس دین و مذهب، دفتر مشاور امنیت ملی عراق از رهنمودهای مرجعیت عالی شیعه قدردانی کرد.

میدل ایست نیوز: در پی اظهارات نماینده مرجعیت عالی شیعه درباره ضرورت خودداری از هرگونه تبعیض در تعامل با شهروندان عراق بر اساس دین و مذهب، شورای امنیت ملی عراق از رهنمودهای مرجعیت عالی شیعه قدردانی کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) شورای امنیت ملی عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که کمیته ملی پیگیری اجرای راهبرد مبارزه با خشونت و افراط‌گرایی منتهی به تروریسم و همه شرکای آنان در همه وزارتخانه‌ها و استان‌ها و نهادهای داخلی و خارجی از آیت‌الله العظمی سیستانی بابت آنچه در بیانیه نماینده ایشان آمده قدردانی می‌کنند.

در این بیانیه افزوده شده که ضمن قدردانی از توصیه‌ها و مطالبی که در بیانیه نماینده مرجعیت درباره احترام به حقوق بشر و همکاری با شهروندان کشور از هر دین و آیینی که باشند صرفا بر اساس شهروندی عراق، لازم می‌داند که تأکید کند که از دو سال پیش برنامه‌های لازم برای اجرای پروژه‌های مبارزه با اندیشه افراطی را تهیه کرده و در این باره از نظر نخبگان و فعالان مدنی استفاده کرده است.

این بیانیه تأکید کرده که در راستای رهنمود مرجعیت عالی دینی درباره ضرورت پرهیز از هر چیزی که موجب خشونت‌زایی فکری و رسانه‌ای می‌شود، این کمیته ملی از همه طیف‌های اجتماعی و مسئولان عراقی خواسته که همه اظهارات خود را بر اساس اصل هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و تلاش برای اجرای مشترکات انسانی و ملی متمرکز کنند.

روز گذشته شیخ عبدالمهدی الکربلایی نماینده مرجعیت عالی شیعه در کربلا، در دیدار با هیئتی مسیحی از ایتالیا تأکید کرد که آیت‌الله العظمی سیستانی همواره بر ضرورت احترام به ادیان و تعامل با شهروندان عراقی بدون هرگونه تبعیض تأکید می‌کند.

او گفت که عتبه حسینی زیر نظر مرجعیت عالی شیعه اهتمام جدی به این موضوع دارد و در این راستا متولی آرشیو کردن جنایات داعش در استان نینوا علیه طوایف و ادیان گوناگون شده تا در آینده نیز ملت را از اندیشه‌های تکفیری که نسبتی با اسلام و همه ادیان ندارد دور نگه دارد.

الکربلایی افزود که آیت‌الله العظمی سیستانی همواره توصیه کرده که آموزه اسلام هم‌زیستی با پیروان ادیان دیگر و احترام به اصول یکدیگر به دور از خشونت و افراط‌گرایی است و باید از هر چیزی که خشونت فکری و رسانه‌ای را تحکیم کند فاصله گرفت.

وی تأکید کرد که توصیه همیشگی مقام عالی مرجعیت به همگان از جمله مقامات دولتی آن است که به حقوق انسانی احترام گذارند و با پیروان ادیان و مذاهب صرفا بر این اساس که شهروند عراق هستند تعامل کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا