خبر اولسیاسی

آغاز نشست سازمان ملل درباره تغییرات آب‌وهوایی در شرم‌الشیخ مصر

200 کشور جهان از امروز (یکشنبه 6 نوامبر) برای بررسی راه‌های مبارزه با گرم شدن کره زمین و تغییرات آب‌وهوایی در شرم‌الشیخ مصر دور هم می‌آیند.

میدل ایست نیوز: 200 کشور جهان از امروز (یکشنبه 6 نوامبر) برای بررسی راه‌های مبارزه با گرم شدن کره زمین و تغییرات آب‌وهوایی در شرم‌الشیخ مصر دور هم می‌آیند.

به گزارش «فرانس پرس»، هفته گذشته «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، تأکید کرد که مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی به مسئله مرگ و زندگی تبدیل شده چون امنیت در امروز و بقا در فردا منوط به این پدیده است.

او گفت که بیست و هفتمین نشست سازمان ملل درباره آب‌وهوا (COP27) که به مدت دو هفته آغاز به کار می‌کند باید پایه‌های تحرکات شجاعانه‌تر و فوری‌تر برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی را بنا نهد چون «در همین دهه مشخص می‌شود که در مبارزه با تغییرات زیست‌محیطی برنده خواهیم بود یا بازنده».

هدف اصلی معاهده پاریس کاهش 45 درصدی گازهای گلخانه‌ای تا سال 2030 به منظور کنترل گرمای زمین در حد 15 درجه سانتیگراد است اما تاکنون کشورهای جهان به چیزی بیش از 5-10 درصد کاهش گازها رضایت نداده‌اند که به معنای افزایش 2.4 درجه‌ای دمای زمین تا پایان قرن کنونی است.

با افتتاح کنفرانس شرم‌الشیخ قرار است سران و مقامات ارشد 120 کشور در مصر گرد هم آیند تا به این معضل جهانی بپردازند.

غایب بزرگ این نشست رئیس جمهوری چین خواهد بود که کشورش یکی از آلوده‌کننده‌ترین کشورهای جهان است. از سوی دیگر قرار است جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا در این نشست حضور داشته باشد.

کشورهای گروه 8 مسئول 80 درصد گازهای گلخانه‌ای در سطج جهان هستند و همواره به بی اعتنایی به مسئولیت‌هایشان در این باره متهم می‌شوند.

مصر که میزبانی این نشست را از جانب کشورهای آفریقایی بر عهده دارد، فضایی را برای فعالیت‌های مدنی در شرم الشیخ تدارک دیده است.

جامعه مدنی مصر می‌کوشد که از این فضا برای بیان دغدغه‌های خود و افشای وضعیت زندانیان سیاسی که برخی نهادهای غیر رسمی تعدادشان را 60 هزار نفر تخمین می‌زنند استفاده کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا