اقتصادیخبر اولسیاسی

عراق و روسیه آماده امضای سند همکاری هسته‌ای می‌شوند

وابسته اقتصادی سفارت روسیه در عراق خبر داد که مسکو و بغداد در حال برداشتن گام‌های پایانی پیش از امضای سند همکاری در عرصه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای هستند.

میدل ایست نیوز: وابسته اقتصادی سفارت روسیه در عراق خبر داد که مسکو و بغداد در حال برداشتن گام‌های پایانی پیش از امضای سند همکاری در عرصه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای هستند.

«ایلیا لوپوف»، وابسته اقتصادی سفارت روسیه در بغداد، در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک»  گفت که دو کشور در حال انجام تدارکات لازم برای امضای سند همکاری در بخش استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و نیز آموزش رشته‌های مرتبط با فیزیک هسته‌ای به دانشجویان عراقی در دانشگاه‌های روسیه است.

او گفت که عراق سابقه همکاری با روسیه در عرصه فناوری هسته‌ای را دارد و دو کشور در سال 1975 توافق در این باره مضا کرده‌اند.

وی افزود که روس‌اتم و آژانس نظارت بر مواد پرتوزای عراق در حالی بررسی اجرای پروژه‌های کوچک مربوط به راه‌اندازی نیروگاه‌های پژوهشی و نیز استفاده از انرژی هسته‌ای در بخش‌های پزشکی و کشاورزی و آب‌شیرین‌کن هستند.

پیش از این «الکساندر کنشاک»، مدیر اداره خاورمیانه وزارت خارجه روسیه، تأکید کرده بود که روسیه آماده صادرات فناوری‌های هسته‌ای به عراق است.

عراق تاکنون به این اظهارات واکنشی نشان نداده است.

ماه گذشته، «کمال حسین لطیف»، رئیس سازمان کنترل مواد پرتوزای عراق، گفت که کمیته‌ای برای بررسی امکان امضای قراردادهای جدید ساخت نیروگاه‌های اتمی در کشور تشکیل شده و کشورهایی که عراق در این باره با آنها مذاکره کرده از موضوع استقبال کرده‌اند.

او گفت که این کمیته گزارش کاملی درباره نیاز کشور به نیروگاه‌ها را به نخست وزیر تحویل داده است و افزود که برخی کشورها بر آمادگی خود برای کمک به عراق در این باره تأکید کرده‌اند.

وی افزود که این کمیته 7 ماه پیش مأموریت خود را به پایان رسانده و ادامه کار مشروط به تشکیل دولت جدید است.

لوپوف در بخش دیگری از سخنانش خبر داد که مبادلات تجاری عراق و روسیه در 8 ماه نخست امسال به 313 میلیون دلار رسیده در حالی که در سراسر سال 2021 مبادلات تجاری دو کشور 282.7 میلیون دلار بوده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا