خبر اولسیاسی

دعوت از شیخ الازهر برای سفر به ایران

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی ضمن استقبال از طرح شیخ الازهر برای برگزاری گفت‌وگوهای اسلامی- اسلامی از وی برای سفر به ایران دعوت کرد.

میدل ایست نیوز: حمید شهریاری، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی ضمن استقبال از طرح شیخ الازهر برای برگزاری گفت‌وگوهای اسلامی- اسلامی از وی دعوت کرد تا به ایران بیاید.

به گزارش ایسنا، شهریاری با حضور در ویژه برنامه شبکه لبنانی المیادین گفت که از شیخ الازهر دعوت می کنم که به ایران بیاید تا پایه‌های اولیه گفت‌وگوهای اسلامی- اسلامی را وضع کنیم.

وی گفت: ما آماده‌ایم که به همراه یک هیات از مجمع تقریب مذاهب به قاهره برویم و با شیخ الازهر دیدار کنیم و درخصوص موضوع گفت وگوی اسلامی-اسلامی رایزنی کنیم. برخی علمای اسلام دنباله‌رو حاکمان خود هستند و ما آنها را به گفت‌وگو دعوت می‌کنیم تا حاکمان خود را به توقف عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نصیحت کنند.

شهریاری گفت که علمای وهابی همچنان پروژه تکفیری را درپیش گرفته اند و این بخشی از گفت‌وگوی ما با الازهر شریف خواهد بود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب تاکید کرد که امروز شاهد دو طرح استکبار جهانی در منطقه هستیم که اولین آنها ایجاد فتنه در ایران است زیرا اقوام متعددی در این کشور وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: حادثه شاهچراغ نشان می‌دهد که دشمنان و گروهک تروریستی داعش همچنان ایران را هدف قرار داده اند. بیش از 100 عالم اهل سنت در ایران و علمای اسلامی دیگر جنایت تروریستی شاهچراغ را محکوم کردند. برخی از علما این جنایت را محکوم نکردند و چه بسا دلیل آن تاثیرپذیری از رسانه های مغرضانه است و ما از آنها دعوت می کنیم که به ایران بیایند.

شهریاری همچنین تاکید کرد: دعوت شیخ الازهر مسائل مهمی را ایجاد خواهد کرد زیرا ما با این طرح با برنامه ها و پروژه های دشمن مقابله می کنیم؛ دشمنی که به دنبال ایجاد فتنه میان مسلمانان است. ما به هر ندایی که در راستای ایجاد وحدت میان مسلمانان و تقویت آن است لبیک می گوییم حتی اگر این مساله هر سال تکرار شود. میدان گفت‌وگو بسیار گسترده و از مسائل فقهی به دور است زیرا موضوع تکفیر بیشتر از آن که فقهی باشد سیاسی است. ما نیازمند نزدیک شدن ملت ها به یکدیگر و از بین بردن تفرقه هستیم. ما باید از بروز جنگ میان مسلمانان و همچنین ایجاد حصار اقتصادی همانند چیزی که در قطر رخ داد ممانعت کنیم.

احمد الطیب، شیخ الازهر اخیرا در کنفرانسی در بحرین حضور یافت که پاپ فرانسیس نیز در آن حضور داشت. شیخ الازهر در این کنفرانس خواستار برگزاری گفت‌وگوی اسلامی- اسلامی شد و از علمای شیعه دعوت کرد که در این گفت‌وگو مشارکت کنند.

منبع
ایسنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا