اقتصادیخبر اولسیاسی

تبدیل شدن ترکیه به مرکز صادرات نفت روسیه به اروپا

تحقیقات یک مرکز مستقل اروپایی نشان می‌دهد که ترکیه به مرکز اصلی دور زدن تحریم‌های نفتی روسیه و انتقال نفت این کشور به اتحادیه اروپا تبدیل شده است.

میدل ایست نیوز: تحقیقات یک مرکز مستقل اروپایی نشان می‌دهد که ترکیه به مرکز اصلی دور زدن تحریم‌های نفتی روسیه و انتقال نفت این کشور به اتحادیه اروپا تبدیل شده است.

به گزارش «فرانس پرس»، «مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک» (CREA) در فنلاند با انتشار گزارشی علام کرد که روسیه در ماه اکتبر 21 میلیارد یورو درآمد از فروش سوخت فسیلی داشته که نسبت به ماه سپتامبر 7 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، درآمدهای روسیه از صادرات به اتحادیه اروپا با کاهش 14 درصدی به 7.4 میلیارد یورو رسیده که کم‌تر از درآمدهای روسیه در دوره پیش از جنگ اوکراین در فوریه است.

از ماه فوریه که حمله روسیه به اوکراین آغاز شد، اتحادیه اروپا تحریم‌های سختی را علیه بخش انرژی روسیه اجرا کرد هرچند گاز روسیه تا حد زیادی از این تحریم‌ها در امان مانده است.

این گزارش نسبت به نقش ترکیه در دور زدن این تحریم‌ها هشدار داده و تأکید کرده که روشن است که انتقال نفت روسیه به ترکیه افزایش یافته و از آن کشور به اتحادیه اروپا می‌رود.

ترکیه از زمان حمله روسیه به اوکراین، واردات نفت خود از روسیه را به شدت افزایش داده و همزمان، صادرات مواد نفتی از بنادر ترکیه به کشورهای اروپایی در ماه‌های سپتامبر و اکتبر در مقایسه با ماه ژوئیه و اوت افزایش 85 درصدی داشته است.

این مرکز افزوده که این روزنه می‌تواند چنان بزرگ شود که عملا تحریم‌های غرب علیه روسیه را بی اثر کند و تأکید کرده که اتحادیه اروپا و امریکا باید برای این موضوع چاره‌ای بیندیشند.

منبع
فرنس پرس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا