اجتماعی

برنامه بزرگ عراق برای احیا و مرمت نسخه‌های خطی کشور

عراق از کشورهای غنی در عرصه نسخه‌های خطی ارزشمند و نادر است که در گذر سال‌ها جنگ و تحریم و ناامنی بسیاری از آنها از میان رفته یا در معرض آسیب قرار گرفته است.

میدل ایست نیوز: عراق از کشورهای غنی در عرصه نسخه‌های خطی ارزشمند و نادر است که در گذر سال‌ها جنگ و تحریم و ناامنی بسیاری از آنها از میان رفته یا در معرض آسیب قرار گرفته است.

در این راستا، «دارالمخطوطات العراقیه» که از ادارات وابسته به وزارت فرهنگ عراق است در اکتبر گذشته طرح بزرگی را برای آموزش و پرورش تیم‌های فنی برای حفاظت از باقی‌مانده‌های نسخ خطی در کشور آغاز کرد.

دارالمخطوطات العراقیه در سال 1940 تأسیس شد و امروز اداره‌ای بزرگ با 4 بخش فهرست‌نویسی، عکس‌برداری، انبارداری، و مرمت است.

«احمد کریم العلیاوی»، مدیرکل دارالمخطوطات العراقیه، در گفت‌وگو با «الجزیره» تأکید کرد که این مرکز 47 هزار نسخه خطی به زبان‌های گوناگون در کنار صدها سند و آثار هنری خوش‌نویسی دارد.

او گفت که نسخه‌های خطی این مرکز اکثرا به زبان‌های عربی و فارسی و ترکی و عبری و اردو و کردی و آلمانی و فرانسوی و انگلیسی است و چند نسخه به زبان‌های دیگر هم هست.

العلیاوی راه‌اندازی طرح بزرگ احیای نسخه‌های خطی را نتیجه یک سال و نیم تلاش و همکاری با تیم های تخصصی عنوان کرد و گفت که در این روند یک طرح راهبردی برای احیای نسخه‌های خطی و ترمیم آنها تنظیم شده است.

او اصلی‌ترین مشکل این مرکز در اجرای این طرح را کمبود نیروی متخصص در عرصه‌های مرمت و فهرست‌نویسی و نبود دستگاه‌های پیشرفته تصویربرداری از نسخه خطی می‌داند.

مدیرکل دارالمخطوطات عراق تأکید می‌کند که یکی از اصلی‌ترین اهداف این طرح، دیجیتال کردن همه نسخه‌های خطی به منظور ماندگار کردن آنهاست.

دارالمخطوطات از مهم‌ترین گنجینه‌های نسخ خطی عراق است چون بسیاری از خانواده‌ها و شخصیت‌های علمی عراق کتابخانه‌های خود را به آن تقدیم کرده‌اند.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا