اقتصادیسیاسی

جلوگیری از سرقت 4 میلیون دلاری از حساب‌های شعبه بانک عراقی در بیروت

یک قاضی دادگاه جرایم فساد در عراق از جلوگیری از سرقت 4 میلیون دلار از حساب‌های بانک‌های عراقی الرافدین و الرشید در لبنان خبر داد.

میدل ایست نیوز: یک قاضی دادگاه جرایم فساد در عراق از جلوگیری از سرقت 4 میلیون دلار از حساب‌های بانک‌های عراقی الرافدین و الرشید در لبنان خبر داد.

«ضیاء جعفر»، قاضی دادگاه بازپرسی کرخ که متخصص جرایم فساد مالی است، در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق (واع)  گفت که این دادگاه گزارش‌هایی درباره تلاش برای دریافت حواله‌هایی از حساب‌های راکد در شعبه‌ بانک‌ الرافدین در بیروت و حساب بانک الرشید در بانک مرکزی عراق دریافت کرده است.

او گفت که در آغاز گزارش‌های واصله چندان روشن نبود اما پس از تحقیقات مشخص شد که این حواله‌ها صوری بوده بدون اینکه پولی از حساب خارج شود که معنای خسارت مالی برای حساب مقصد بوده است.

وی افزود که پس از تحقیقات مشخص شد که دو فرد درخواست حواله به شعبه بانک رافدین در بیروت را داده بودند و با صدور دو حواله بی اساس مجموعا به مبلغ 4 میلیون دلار به شعبه بانک در بیروت و با توجه به اینکه مبلغی جابه‌جا نشده بود، در بغداد علیه بانک الرافدین شکایت کردند تا بانک را ملزم به پرداخت مبلغی کنند که اساسا حواله نشده بود.

این قاضی عراقی افزود که این عملیات مربوط به سال 2020 بوده و رئیس بانک الرافدین در آن زمان به علت موافقت با صدور این حواله‌ها تفهیم اتهام شده است.

وی ادامه داد که در این تحقیقات روشن شد که اقدام مشابهی برای حسابی با مبلغ 30 میلیون دلار در بانک الرافدین انجام شده که البته فورا جلو آن گرفته شد و معاون یکی از مدیرکل‌های بانک مرکزی که در این پرونده نقش داشت تفهیم اتهام شده است.

این تنها چند روز پس از آن است که نخست‌وزیر عراق از بازیابی 128 میلیون دلار از 2.5 میلیارد دلار اموال سرقت شده از حساب‌های سازمان مالیات عراق در بانک الرافدین بغداد خبر داد.

 

منبع
واع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا